"Vi lyssnar helst på vad konsumenten vill ha"

bild 1 av 4next

Mats och Susanne Olofsson på Vikentomater ville hitta en nisch inom grönsaksodlingen. Därför odlar de specialtomater i spännande färger, former och storlekar. Många kommer till Viken för att titta och handla.
– Intresset ökar för närproducerade varor och det försöker vi ta tillvara genom att bland annat ordna skördefest i växthuset varje lördag under sommaren. Då bjuder vi in andra lokala producenter också.

Mats och hans fru Susanne driver företaget med sex anställda och fyra deltidsanställda. Växthusen är på totalt 10 000 kvadratmeter och där finns 82 olika sorters tomater. De vanliga tomaterna säljs till Sydgrönt, specialsortimentet går till butiker i Göteborg och Stockholm. Men hemförsäljningen ökar och bland kunderna finns också en handfull gourmetrestauranger.

Hårt arbete för hög kvalitet

Satsningen på specialtomater är högst medveten. Mats känner att det är nödvändigt att skaffa sig ett koncept och ett namn på marknaden, annars är det lätt att slås ut.

– Jag vill att det är kvalitetsvaror som förknippas med mig. Det är en livsstil, men det måste gå runt. Vi har utstakade mål och jobbar efter en affärsplan.

Vikentomaters odling är Sigillmärkt som innebär en omfattande kontroll och en hel del extrajobb. Men det är värt besväret och Sigillcertifiering är positiv för näringen, tycker Mats.

Hitta bästa värmen viktigt

Miljöfrågorna är högt prioriterade när man odlar grönsaker i växthus. Vikentomater använder främst biologisk bekämpning av skadeinsekter. Efter växtsäsongen görs växthusen rena med såpa och vatten.

– Det lättaste är att gå in med kemiska bekämpningsmedel, då är man av med problemet, säger Mats. Men är det det kunden vill äta?

– Annars är energifrågan det största problemet när det gäller miljöarbetet.

Uppvärmningen sker med naturgas där det mesta av koldioxidutsläppen tas upp av tomaterna och energin återvinns till 20 procent. Energiväv i taken sparar på värmen under kalla dagar. Men Mats letar efter alternativ och undersöker nu möjligheten att värma upp växthusen med bergvärme eller vindkraft. Återvinning av vatten är en annan av hans visioner.

Framtiden

Mats vill fortsätta att utveckla Vikentomaters koncept. Han har planer på en tomatklubb, provsmakningar, soppaftnar och en damklubb.

Men framförallt hoppas han på att verksamheten går så bra att han kan lugna ner sig lite och ägna mer tid åt familjen.

– Det har varit tufft i elva år nu, framöver vill jag att det ska kunna rulla på även utan mig.

Nyttan med LRF

Fusionen mellan LRF och GRO har betytt mycket, enligt Mats som tycker att det har gett grönsaksodlarna framtidstron tillbaka.

– Det är värdefullt att vara med i en grupp där man gemensamt arbetar för bättre villkor och konkurrensförbättringar.