LRFs konsumentsatsning ”Bonde på köpet”, lanserades 2013. Då fanns ingen heltäckande obligatorisk ursprungsmärkning i butikerna. Bonde på köpet bestod av en webbaserad kunskapsplattform med fakta, argument, tävlingar och bondefilmer. Utöver kunskapsplattformen fanns en mobilapplikation, ett hjälpmedel för att se vilken mat som producerats av Sveriges bönder. LRFs syftet med Bonde På Köpet var att visa konsumenterna vägen till den svenska maten. Sveriges bönder bidrar till ett hållbart samhälle genom att producera schysst, säker och smart mat. Tycker du att det är viktigt, fortsätt välja svensk mat.

Maten ska kännas bra i magen

Om fler konsumenter väljer svenskt i butik och på restaurang, gör det skillnad för vilken mat och vilket Sverige vi får framåt. LRF vill att Sveriges bönder, odlare och skogsbrukare ska ta en starkare position på marknaden. Maten ska kännas bra i magen är LRFs kommunikation till konsumenter om klimatsmart svensk mat. Bli en miljöhjälte och gör nytta för miljön genom att välja mat från Sveriges bönder.

Läs mer

Från Sverige

I mars 2016 lanserades den nya frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. 

Märkningen Från Sverige och Kött från Sverige visar svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i din butik. När du väljer en vara som är godkänd och märkt med Från Sverige, stödjer du svenska bönder, hjälper till att bevara de öppna landskapen samt gör ett levande lantbruk och landsbygd möjlig. Håll utkik efter märket nästa gång du handlar.

https://fransverige.se/