Undersökningen Matkronan belyser lantbrukarnas lönsamhet utifrån prisutveckling och konsumentbeteenden. Undersökningen visar också hur mycket, eller snarare hur lite av de pengar konsumenen lägger på mat i butiken som tillfaller den svenska bonden.

Marginalerna hos de svenska bönderna har krympt de senaste 20 åren. Avräkningspriserna har gått ner, trots prisuppgången av livsmedel de senaste åren, medan insatsmedlen har blivit betydligt dyrare. Prisutvecklingen på insatsvaror till jordbruket har gått betydligt snabbare än inflationen. Det andra är den ökande importens betydelse, importen gör att andelen av matbudgeten som går till den svenska bonden krymper för varje år. Vid EU-inträdet låg den på över 20 procent och nu är den nere på 13 procent.

Rapporten visar att det råder en stark samhällstrend när det gäller att handla mer lokalt, samtidigt som konsumenten tenderar att betala mer om man vet att maten har producerats under schyssta förhållanden. Traditionellt sett utmärker sig den svenska matkonsumenten genom att enbart välja mat efter pris, vilket är ganska ovanligt då man i många andra länder även väger in kvalitet.