När: 15 april 2021
Hur: som ett webbinarium där deltagarna åhörare satt på länk

Se webbinariet i efterhand här

Årets tävling avgjordes helt digitalt där företag från den gröna näringen var uppkopplade i en sömlös sändning.

Andra upplagan av ”Pitch & Match goes Bio” avgjordes 15 april, LRF:s svar på Draknästet med företag från den gröna näringen. Råvaran som kommer från naturen och lantbruket är klimatsmart, ger inget koldioxidavtryck utan skapar i stället nya arbetstillfällen och stärker Sveriges bruttonationalprodukt.
Eventet är unikt eftersom det är första gången vi får se produkter som ännu inte kommit ut i någon större omfattning på marknaden. Det vi ser i dag kan komma att bli standard i en snar framtid eller en storsäljare i varje hushåll.

Deltagande företag var:
Ekolution – isoleringsskivor av hampafiber
Woodbe - ett självlåsande stomsystem i korslimmat trä
JL Kemi – rengöringsmedel från modifierad cellulosa
Biosorbe – miljövänligt absorberingsmaterial
IsoTimber – prefabricerade väggar av trä som möjliggör en snabb och effektiv byggprocess
Jord innovation - komposterbara värmeljus

Juryn bestod av:
Karin Berglund, Nordisk Affärsområdeschef på Granngården (juryns ordförande)
Maria Andersson, Supply Chain Director på Kesko Sverige (K-Rauta, K-Bygg och Onninen)
Fredrik Skarp, Sales Director på Ahlsell
Linda Cusumano, teknisk specialist för teknik & hållbarhet på NC

LRF:s vd Anna-Karin Hatt var tydlig i sitt inledningstal när hon slog fast att svenskt skogs- och lantbruk många gånger har svaren och lösningarna på de utmaningar och behov samhället har. Det finns en stor upptäckarlusta och innovationskraft bland landsbygdens företag.
– Tack till er som tänker ett varv till och skapar nyfikenhet för hållbara och klimatsmarta lösningar. Det är ni som får oss att se möjligheterna att kunna fasa ut material och lösningar som är skadliga. Här har vi en lokalproducerad, biobaserad produkt som är på väg att hitta en marknad, sa Hatt.

Årets vinnare av Pitch & Match blev Ekolution - Företaget som isolerar med hampa

Företaget Ekolution presenterade en isoleringsskiva av hampafibrer som kan ersätta glasull och stenull i all byggnation.
Hampan, som odlas på svenska åkrar, förädlas till isolering med hög värmelagringskapacitet samtidigt som de är brandbeständiga, ljudisolerande, röt- och mögelresistenta. Biprodukterna återgår till kretsloppet.

– Vi ser vinster rakt igenom. Hampan är energieffektiv och kan vi bidra till att kapa energiåtgången i samhället är mycket vunnet. Vårt material är dessutom koldioxidnegativt eftersom vi binder in mer CO2 än vad som avges vid framställning av produkten. En riktig kolsänka, säger Remi Loren på Ekolution.

– Det är ni som får oss att se möjligheterna att kunna fasa ut material och lösningar som är skadliga. Här har vi en lokalproducerad, biobaserad produkt som är på väg att hitta en marknad, säger LRF:s vd Anna-Karin Hatt.

Svenska hus har i årtionden isoleras med glasull eller stenull och plastats in för att bli täta. Detta har gett upphov till sjuka hus och miljöer. Emissioner från mögel och bakterier i byggnadsmaterial, ofta orsakat av fukt, har gett negativa hälsoeffekter och svåra allergier.

– Detta kan vi ändra på. Allt för många har allt för längre drabbats av fukt, mögel och allergier. Vi jobbar med hus som andas. Friska hus som är hälsosamma och energieffektiva att bo och leva i, säger Remi Loren VD på Ekolution.

– Vi har ett nytt CO2-negativt byggsystem där vi isolerar med hampafiberisolering och hampakalk, en växt som svenska lantbrukare kan odla och dra nytta av när den gröna omställningen även sker i byggbranschen, tillägger han.
Remi Loren var överraskad, glad, och stolt över att Malmöföretsaget lyckats vinna LRFs pris för bästa marknadspotential inför andra företag från den gröna näringen, där juryn bestod av tunga aktörer från byggindustrin.
– Detta pris gynnar många. Eftersom vi använder ett biologiskt material från lantbruket blir det en gröda våra bönder kan odla och få avsättning för, vilket gynnar företagandet på landsbygden, säger Loren.

Se reportage om Ekolution här

Till vinnare av bästa presentation utsågs Jordinnovation från Östersund. De har utvecklat ett värmeljus i förnyelsebart material som dessutom är biologiskt nedbrytbart i hemkomposten, positivt när de 300 miljoner värmeljus som används i Sverige varje år skapar stora avfallsproblem.

Länk till inbjudan