Ett tiotal dovhjortar står alldeles stilla med blicken riktad mot oss. Bara en bråkdel av besättningen finns i synfältet, totalt är de över 400 hjortar i det 120 hektar stora vilthägnet, berättar Karin Höglund, som tillsammans med sina föräldrar äger och driver Hygns Vilt utanför Kristinehamn i Värmland.

– De är helt vilda och har otroligt bra hörsel. Inte ens vi i familjen får komma särskilt nära, säger hon. Den stora gården med slakteri, rökeri, gårdsbutik, catering, vallodling och skogsbruk har funnits i familjens ägo sedan 1991. På den tiden bodde de i London, men föräldrarna drömde om ett lantliv hemma i Sverige. Tre år senare gick flyttlasset hit permanent.

Med en liten hjortbesättning på köpet blev den då 12-åriga Karins föräldrar viltproducenter. När hjortarna sedan förökade sig i allt raskare takt tog de beslutet att bygga ett eget viltslakteri och även köpa in älg, rådjur och vildsvin. Samtidigt tog de tillbaka en del av tidigare utarrenderade gärden och startade vallodling.

Som tonåring hade Karin aldrig en tanke på att bli en del av verksamheten. I stället utbildade hon sig till styrman.

– Jag skulle utomlands och göra annat, men efter flera år till sjöss kände jag att det var dags att flytta hem och få en fast punkt någonstans. När jag tog det beslutet var det naturligt att gå in i och fortsätta med familjens verksamhet.

Stort hjärta för köket

Hon visar runt i gårdsbutiken och köket, som hon har ritat och planerat tillsammans med sin pappa. Hennes stora intresse för matlagning har gett henne ansvar för köket med förädling och cateringverksamhet, och till sin hjälp har hon två anställda.

I butiksdisken finns just nu ett 20-tal viltprodukter som kallrökt vildsvin, hjortytterfilé, älggrillspett och flera sorters viltsalami och korvar. Kunderna är både privatpersoner och företag, berättar hon, samt jägare och bönder som kommer för att lämna in kött för styckning eller rökning.

Som ett familjeföretag har de försökt dela upp ansvarsområdena så långt det går för att få det att funka.

– Vi ser till att äta lunch tillsammans ett par dagar i veckan för att diskutera verksamheten. Träffas vi på kvällen och äter middag pratar vi däremot inte jobb, säger Karin.

Vildsvinet en favorit

De respekterar alltid varandras beslut. Om några större beslut behöver tas kan de gå samman, men det dagliga sköter de enskilt. Ett av Karins egna beslut var det lyckade projektet med middagskassar. Ett par fredagar i månaden levererar gården förbeställda kassar med råvaror och anvisningar för en tvårätters middag. Inte sällan har hon lagt i något med vildsvin, ett kött hon önskar att fler skulle upptäcka.

– Vildsvinen ökar och har blivit en stor utmaning för viltverksamheten. Det är också ett fantastiskt gott kött bara det är rätt tillagat. Vi tipsar kunder varje vecka om hur de ska laga vildsvin på

bästa sätt. Vilt är dessutom ett av de renaste kött du kan äta, säger hon och pekar på den vilda trenden.

– Vi har märkt av en markant ökning av kunder de senaste åren. Allt fler undrar var maten de äter kommer ifrån, är miljömedvetna och har kunskap om vad tillsatser och kemikalier gör med kroppen. Då är viltkött ett väldigt bra alternativ.

På Hygns Vilt kontrollerar de hela kedjan: de odlar vall, föder upp hjortar, slaktar och förädlar.

– Vi är också ett familjeföretag som har valt att inte växa så fort. Det gör att vi kan behålla kvaliteten vi haft från början och den tummar vi inte på.

 

Tre ovärderliga verktyg för Karin

> Vakuumpack  ”Gör att kött kan frysas in utan risk för frysskador, något som påverkar kvaliteten. När man vakuumpackar är det också bra att märka paketet, helst med både vikt och datum.”

> Stektermometer  ”Väldigt viktigt när man tillagar viltkött för att få den rätta konsistensen och smaken.”

> Grill med lock  ”Det går alldeles utmärkt att grilla vilt. Det gäller bara att hålla koll på temperaturen.”

 

Karins råd till dig som går i starta eget-tankar:

> Ha en bra budget. Det tar mer tid och kostar mer pengar än vad man tror, även sådant som myndighetskontroller.

> Känn din marknad och gör en ordentlig kundundersökning. Då ser du var behovet och kundunderlaget finns.

> Ha flera ben att stå på. Med olika verksamhetsdelar kan du lättare täcka fler säsonger. På hösten är det till exempel högsäsong för slakteri hos oss, på sommaren