På olika sätt har svenska konsumenter visat att de vill slå vakt om svensk mjölkproduktion och att de uppskattar svenska mjölkprodukter.

Nyligen startade till exempel en konsument kampanjen Kompisost på Facebook, som redan har flera tusen följare. Ledar-, debatt-, nyhets- och insändarsidor i lokaltidningar runt om i Sverige har varit fyllda med inlägg om, och intervjuer kring, mjölkkrisen. Den takt med vilken svenska mjölkgårdar läggs ned - fem i veckan - har fått opinionen att vakna.

Höstbudgeten - en möjlighet

LRF har sedan i våras arbetat gentemot politiker inför höstbudgeten. I den finns möjligheter att förbättra både det akuta läget för de mjölkgårdar som nu går med förlust, och på lång sikt för svenskt lantbruk. LRF har flera förslag till åtgärder. Du hittar dem på sidan du kommer till via länken nedan.

Hämta listor - samla namn!

Men för att ytterligare understryka kraven -  och konkret visa politikerna hur många av deras väljare som faktiskt ställer sig bakom dem - arrangerar LRF en namninsamling till stöd för svensk mjölkproduktion.

Namnen vi samlar in ska överlämnas samma dag som höstbudgeten presenteras och i samband med en bondemanifestation vid riksdagen i Stockholm.

 

Läs mer om namninsamlingen, hämta listor, dela i sociala medier här!