Inför lanseringen besökte Lotta Zetterlund, ombudsman på LRF Dalarna och LRF Gävleborg, P4 Dalarna för att berätta om satsningen.

– Det är en möjlighet för dem att ringa och få samtalsstöd. Man kan bli lotsad vidare, man kan få lite ekonomisk rådgivning, få stöd och stöttning, berättar Lotta Zetterlund under intervjun.

Bakgrunden

Bakgrunden till satsningen är att svenska mjölkbönder pressats hårt ekonomiskt de under senaste året. Låga världsmarknadspriser och EU:s borttagande av mjölkkvoterna är till exempel några av anledningarna.

Men med jourtelefonen ska medlemmar alltså från och med den 1 mars kunna få kontakt med både psykolog, omsorgsgrupper, företagsrådgivare, branschexperter, företagsrådgivare och banker, för att få hjälp med att hitta lösningar på akuta problem.

– Det är svårt att säga hur många som kommer att använda sig av den, men det ska finnas en möjlighet, säger Lotta Zetterlund under sin intervju i P4 Dalarna.

Fler satsningar

Mjölkjouren är bara en av LRF:s alla satsningar som kommer göras under 2016. Organisationen kommer fortsättningsvis försöka få fram långsiktiga, politiska villkor som stärker mjölkbönderna i Sverige.