- Hur svårt kan det vara?

Så tänkte Sven-Ulrich "Dulle" Ohlsson, när han hörde talas om Mjölkkronan i Jämtland och andra satsningar till stöd för mjölkbönderna, som drabbats av drastiska sänkningar på avräkningspriset i samband med Rysslands och Kinas minskade import.

Dulle sökte upp alla livsmedelshandlare i Söderhamn och alla var intresserade av att vara med på att ta ut en krona extra för mjölken i enlitersförpackningarna och låta kronan gå till kommunens mjölkbönder.

Dulle, själv nötköttsproducent, berättade om mjölksatsningen på träffen för förtroendevalda på Nytorp 27 augusti.

Han ordnade också ett möte med mjölkbönderna och de nio som kunde (två hade förhinder) kom och dessutom dök det upp ett par bönder från en grannkommun.

- Formellt är det klart med ICA, Coop och Tempo. Willys och Lidl måste få klartecken från högre ort, så där väntar vi på besked, säger Dulle.

Konfererade med Jämtland

För att sätta sig in i hur det kan fungera tog han kontakt med LRF Jämtlands ordförande Håkan Nilsson. Det är LRF Jämtland som genomfört Mjölkkronan i samarbete med ICA i länet. En krona extra för Arlas enlitersförpackningar finansierar skolbesök på jämtska bondgårdar.

Söderhamnsmodellen innebär att alla enlitersförpackningar med mjölk som säljs - även handelns egna varumärken -  ger en krona extra till kommunens mjölkproducenter.

- Jag tycker inte att man ska diskriminera någon. All dryckesmjölk som säljs i Sverige är svensk.

Klart är det att Studieförbundet Vuxenskolan tar hand om administrationen.

Ersättningen betalas ut per ko

Ersättningen betalas ut per ko, en idé Dulle fick av Håkan Nilsson.

- Jag har räknat ut att det ger 75-100 kr per månad per ko – pengar som mjölkbönderna får från konsumenterna, säger Dulle, som inte i första hand är ute efter att ge ekonomiskt bistånd till mjölkbönderna utan i stället vill skapa debatt och sätta fokus på svensk mjölkproduktion och orsaken till dess kris.

Han kommer själv att trycka upp presentationer med namn och bild på kommunens elva mjölkbönder. Det ska vara tydligt att extrakronan går direkt till de här människorna i de här byarna.

- Vi är producenter här nere  kedjan. Här uppe tjänar man pengar, säger han.

- Butikerna ska ha en del av kakan. De får en marknadsföringsgrej. Vi får in kronorna. Konsumenten känner sig nyttig.

- Vi ska trycka upp tröjor. Våga visa upp oss. Skapa kontakt mellan producent och konsument. Ta tillbaka initiativet från tiden när vi var bönder och alla visste vilka vi var.

- Låt ICA tjäna pengar. Visst,  men vi ska ha en större del av kakan!

"Måste börja prata ost"

Men på sikt måste vi börja prata ost också, menar Dulle.

Han är lite besviken på att satsningen inte väckte mer gensvar när han presenterade den på träffen för förtroendevalda på Nytorp 27 augusti.

- Det finns väl en uppgivenhet, konstaterar han, som hade trott att flera skulle vilja ta med sig idén hem till sin egen kommun.

Satsningen i Söderhamn ska pågå 15 september till 31 december. Därefter blir det en utvärdering.