Daniel och Elin Bernhardsson uppvaktades av LRF Gävleborgs ordförande Maria Jonsson och LRF-ombudsman Lotta Zetterlund 24 september.

- Vad fint ni har. Vad roligt att se! sa Maria Jonsson när de grattat de båda företagarna.

Priset får de bland annat för sin konsumentnära marknadsföring av köttet de säljer. De säljer nästan allt kött själva, antingen via lådor, eller i butik eller till en restaurang.

Elin är gårdens ansikte utåt och Facebook är den främsta, ja nästan den enda, marknadsföringskanalen. Företaget har ingen hemsida.

Från vänster: Lotta Zetterlund, Elin Bernhardsson, Daniel Bernhardsson och Maria Jonsson.

Temat för Årets pristagare är att de ska kunna beskrivas som en spjutspets som kan vara en förebild och inspirera andra. Och det stämmer bra på Bernhardssons Gårdskött.

- Senast i veckan fick jag ett mejl från en tjej på Orust som sa att hon följt mig på Facebook och nu själv vågat börja med köttlådor, berättar Elin.

Och egentligen önskade hon att fler i närområdet började sälja köttlådor, även om det också skulle medföra konkurrens. För det finns också samarbetsvinster att göra, till exempel på slakt, styckning och paketering.

Gårdens svarta tjur

Syftet med priset Årets Nötköttsföretag är att öka attraktionskraften hos svensk nötköttsproduktion, uppmärksamma affärsmöjligheterna och lyfta goda förebilder på framgångsrika företagare inom nötköttsproduktion.

 

Bernhardssons köttdjur.

I år ska det 15:e Årets Nötköttsföretag koras. En jury utser bland regionernas vinnare "Årets Nötköttsföretag" för hela Sverige som belönas under banketten på Köttriksdagen den 20 november i Östergötland.

Juryn består av representanter från LRF, SNP, LRF Konsult och Svenska Köttföretagen.