Arrangemanget sker i samarbete med LRF Halland och Tjolöholms slott, med tanken är att skapa en rolig och smakfull happening för kunderna och för lokala producenter.

– Vi vill visa kunderna hur mycket mat det finns på hemmaplan. Man behöver inte köpa från utlandet. Det finns ju så mycket mat av hög kvalitet i Halland, men kunderna har dålig kunskap om det, säger Andreas Jendestig, butikschef.

Utökar från en aktivitet till två
Sedan flera år tillbaka har butiken ett samarbete med Tjolöholms slott som innebär att ICA Maxi ordnar aktiviteter utanför butiken i samband med den skördefest som på slottet första helgen i oktober varje år. I egenskap av viktig samarbetspartner till skördefesten har även LRF Halland på senare år medverkat utanför ICA Maxi.

– Det har varit så populärt att vi ville ha en aktivitet i halvåret i stället för bara en i samband med skördefesten, berättar Andreas Jendestig.

Ostkampanj från LRFs kommungrupp
Ett viktigt inslag i matmarknaden är att LRFs kommungrupp i Kungsbacka kommer att bjuda på svensk ost och informera om vikten av välja svenskt när man står vid osthyllan – för såväl klimatets, som landskapets, sysselsättningens och böndernas skull.

Vill ha fler varor från lokala producenter i butiken
I dagsläget har LRF Halland och ICA Maxi fått klartecken från ett tiotal matproducenter men det kan bli fler.

– Vårt mål med aktiviteten är att få in fler lokala producenter i butiken under de olika matsäsongerna. Vi har inte så många men efterfrågan på lokala varor ökar hela tiden. Det finns en marknad och genom den här satsningen vill vi puffa på producenterna, säger Andreas Jendestig.

Jane Austen-figurer minglar bland konsumenterna
På Tjolöholms slott har man ett picnic-tema runt den 17 juni, som kommer att tas upp vid aktiviteten utanför ICA Maxi. Eftersom det även pågår en utställning på slottet av filmkostymer från Jane Austen-tiden kommer marknaden att besökas av figurer i böjande 1800-talskläder.

Charlotte Andersson