El- och bränslepriser som skenar, gödsel och foder som är dyrare än någonsin. Ett faktum som såklart påverkar unga lantbrukare, de som tagit steget och vågat satsa eller de som står i startgroparna. För att kunna driva ett konkurrenskraftigt lantbruksföretag så vill Martin se att budskapen från politiken är konkreta och långsiktiga. Just nu är det mycket som är osäkert och mycket som är otydligt.

 - Vi har ett beslut om en svensk livsmedelsstrategi, gör verkstad av den! Befolkningen växer och alla behöver äta sig mätta och jag känner att vi har konsumenternas vilja att handla svenska livsmedel med oss, säger Martin.

Förhoppningsvis avskräcker inte kris och skenande kostnader de unga som i dag står i startgroparna för att driva egna lantbruksföretag. Men det behöver bli enklare att driva företag och det gör i sin tur att man vågar satsa och utveckla företagandet. Martins medskick till den som funderar på att starta upp en egen verksamhet är att våga testa.

 -Jag hoppas att vi i framtiden ska slippa prata kris och att vi i framtiden kan fokusera på att bygga ett starkt konkurrenskraftigt lantbruk så att fler känner framtidstro, det skulle gynna hela branschen. Även om vissa dagar är tuffa så ser jag möjligheter, idag skiner solen och jag gör det jag tycker allra bäst om, det är en fantastisk härlig känsla.

Ulrika Bertilsson
Kommunikatör