Efter en period av olika perspektiv och infallsvinklar från konsument- och producenthåll inser jag att en ny typ av
livsmedelsmarknad börjar träda fram: folk ställer krav på sin mat, vad de faktiskt stoppar i sig, hur maten produceras och var maten kommer ifrån.

Den traditionella jordbruksrörelsen börjar förändras. Det finns inte bara ett sätt att driva jordbruk på. Agrarsektorn börjar likna ett hav av olika värderingar, brukningssätt och kunskapsforum. Visst är det bra att tänka olika, för vi utgår alla ifrån olika förutsättningar som företagare.

När nu konsumenterna börjar fundera över sin mat gäller det att på något snyggt sätt klippa ihop dessa scener. För hur ofta
tecknar man en försäkring utan att gå igenom försäkringsvillkoren? Hur många väljer en flaska rödvin efter prislappen? Den moderna konsumenten vill inte köpa grisen i säcken och den moderna bonden vill inte skänka bort sin skörd.

Jag tänker att man måste vara tydlig med vad man producerar
och anpassa sig efter efterfrågan.
Det har liksom blivit gammaldags att producera kvantitet. Det är kvaliteten som står i fokus och i det får vi försöka hitta balansen mellan tillgång och efterfrågan.Det gäller att följa trenderna. Som ungdomsordförande i en LRF-region som Jämtland tycker jag mig se att de unga hakar på. De skapar sin affärsidé utifrån marknadens behov och gör kunden nöjd. Man slösar inte tid på onödigt arbete och slit, det är slipat fokus på det man är bra på och att effektivisera i den mån det går.

En modern livsmedelsmarknad träder fram!