Det är studenter på kursen Marketing Management på JIBS som i ett samarbete mellan JIBS, LRF Jönköping och Smålands Turism, samt ett antal lokala företag och entreprenörer, har getts möjlighet att bland annat genomföra marknadsundersökningar, göra analyser av marknadsföringsaktiviteter på sociala medier och utveckla marknadsföringsplaner åt de deltagande företagen.

– Det är spännande och roligt att kunna ge studenterna den här möjligheten att knyta kontakter och samarbeta med lokala företag, säger Adele Berndt, som är ansvarig för kursen. Och det har varit oerhört positivt att det faktiskt har varit riktiga företag och verksamheter de har fått jobba med.

– Projektet har varit så uppskattat och lyckat hos både studenter och de lokala företagen att det finns planer på att fortsätta detta goda samarbete under de kommande åren och därmed ge fler företagare en skjuts i sin marknadsföring.

Att skaffa sig erfarenhet från verkligheten är viktigt för alla studenter och ett särskilt viktigt fokus för utbildningarna på JIBS. JIBS strävar efter kontinuerlig utveckling och att göra avtryck i sin omgivning. I detta är etablering och upprätthållande av långsiktiga, goda relationer med företag och organisationer en nyckel till framgång.

Samarbetet med lokala entreprenörer har möjliggjorts genom projektet ICECAP, ett samarbetsprojekt som Jönköping University och JIBS är involverade i. ICECAP är ett Vinnova-finansierat projekt för att undersöka och utveckla strategiska samverkansaspekter kopplat till lärosätenas forskning och utbildning. JIBS valt att undersöka möjligheterna och formerna för en hållbar arena där utbildning och gröna näringarna, (skogsbruk, jordbruk, trädgård och landsbygdsmiljö) kan mötas.

Genom denna satsning vill man säkerhetsställa att alla studenter får möjlighet att arbeta tillsammans med en stor bredd av lokala företag och få en praktisk tillämpning för kunskapen de förvärvat under lektionerna. Åtta företag inom de gröna näringarna i länet och nio företag från länets besöksnäring valde att vara med i projektet och få hjälp av studenterna att titta närmare på möjligheter och aktiviteter inom marknadsföringsområdet

”Bonden i skolan goes international! Det här duktiga gänget från JIBS har idag levererat sitt projektarbete till oss: en kreativ presentation av www.bondeniskolan.se på engelska. Så nu kan vi på ett enkelt sätt möta upp intresse från andra länder som är nyfikna på hur vi jobbar med Bonden i skolan!”
Anna Ross, projektledare, Bonden i skolan

”Ett internationellt, påläst och engagerat gäng studenter har satt tänderna i uppgiften att göra uppföljning av alla de säljmöten med agenter som jag hade på Swedish Workshop i Jönköping för några veckor sedan. Det har varit både väldigt roligt och lärorik att arbeta med studenterna!”
Magnus Nyman VD Wallby Säteri

 

Deltagande företag från Gröna näringarna

Vår Mat, kontakt Anna Palmgren

Farmers Foodtruck, kontakt Ragni Axelsson

Granshult, kontakt Eva Magnusson

Maskinringen, kontakt Per Åke Nilsson

Ebbarps gård, kontakt Lena Fransson

Ängsgärdes Ridskola, kontakt Marie Simonsson

Bonden i skolan, kontakt Anna Ross

Ydre-Grinden AB, kontakt Jonas Palm

Deltagande besöksnäringsföretag

Hagårds Lagård, kontakt Jessica Hagård

RAMOA - Ramkvilla Outdoor Activity, kontakt Jan Evansson

Wallby Säteri, kontakt Magnus Nyman

Kleva gruva, kontakt Henryk Hörner (2 st studentgrupper)

Guldvaskningen i Ädelfors, kontakt Rolf Guldström

EMventure, kontakt Ronny Waumans

Småland Resorts, kontakt Hans Palmgren

Hooks Herrgård, kontakt Therese Edberg

Wiredaholm Golf och konferens, kontakt Paul Brinkman

För mer information kontakta:

Henrik Sporrong Esbjörnsson, Företags- och medlemsutvecklare LRF, 036-34 62 05,henrik.sporrong@lrf.se

Anna Hegethorn, affärsutvecklare, Smålands Turism, 0703-75 12 73,anna.hegethorn@smalandsturism.se

Ida Lång, Jönköping International Business School, Jönköping University, 036-10 19 30,ida.lang@ju.se

Astrid Löfdahl, Jönköping International Business School, Jönköping University, 036-10 17 81,astrid.lofdahl@ju.se