På plats för invigningen fanns Anna Samulesson, vice ordförande LRF Jönköping, Carina Johansson, verksamhetsledare Sveriges Nötköttsproducenter/verksamhetsledare för projekt Romeo, och franchisetagare Ulric Zinnerfors, McDonalds Värnamo. 

  • Vi ser positivt på projektet och att McDonalds är med och stöttar svensk nötköttsproduktion. Med den här tjuren kan vi öka vår produktion och tillgodose den svenska marknadens efterfrågan på svenskt nötkött. Idag har vi 180 kalvningar och kommer att kunna öka till 210, säger Lennart Nilsson.

 Projekt Romeo räknar med att inom kort ha delat ut ett 60-tal tjurar. Steg för steg bidrar tjurarna till att öka den svenska nötköttsproduktionen för att svara upp mot marknadens efterfrågan.

Projektet i korthet

Projekt Romeo ska under tre års tid dela ut totalt 100 tjurar till företag som växlar upp sin produktion. Den som utökar sin besättning med minst 20 dikor kan få en tjur sponsrad med maximalt 25 000 kronor exklusive moms. Projektet är ett samarbete mellan Lantbrukarnas Riksförbund, Sveriges Nötköttsproducenter och McDonald’s.

Mer information om projekt Romeo:
Carina Johansson SNP, 070-300 48 55
www.notkottsproducenter.se/projekt-romeo/