Det faktum att det går åt tio liter mjölk för att framställa ett kilo ost är huvudbudskapet till konsumenterna. Tanken är att skapa förståelse för det viktiga att inte bara köpa lokal dryckesmjölk och fil, utan även osten.

– Förutsatt att man tycker det är viktigt med lokala jobb, öppna landskap och god djuromsorg, bland mycket annat förstås, säger Maria Lindström, verksamhetsutvecklare vid LRF Norrbotten.

Får provsmaka ostar

I butikerna erbjuds konsumenterna att smaka av den lokala osten, från böndernas eget mejeri; Norrmejerier, delta i tipstävling där man kan vinna ostar, ställa frågor och få veta mer om livet och villkoren för ortens mjölkbönder.

LRF Norrbotten startade med konceptet för lokal ost i butikerna i juni, på Coop Forum Örnäset i Luleå.


Följande dagar finns LRF Norrbotten på plats i nedanstående butiker. Tiderna för alla dagar är kl 12-18.

  • Onsdag 7 september ICA Kvantum stormarknad, Luleå
  • Torsdag 8 september, ICA Kvantum, Boden
  • Onsdag 14 september ICA Supermarket , Älvsbyn
  • Torsdag 15 september ICA Supermarket Bergsviken, Piteå


Det övergripande budskapet till konsumenterna är att Norrbotten blir vad vi äter. Samtidigt som aktiviteterna i butikerna genomförs publicerar LRF ett antal filmer med olika personer som berättar om varför de tycker att man ska välja mat från Norrbotten. Filmerna publiceras på LRF Norrbottens Facebook-sida och Youtube. Se filmerna här.