Varumärket och konceptet Bondens Butik skapades av LRF Norrbotten som ett projekt med syfte att öka betalningen till köttbönderna. Under varumärket såldes lokalt kvalitetskött från framför allt nöt via ICA-butiker i Luleå, Boden och Älvsbyn. Efterfrågan från konsumenterna var mycket god, och genom ett extra påslag på priset fick bönderna mer betalt. Konceptet har bidragit till ökad kännedom och kunskap om de lokala köttproducenterna samt en ökad lönsamhet.

Ska utveckla affärskoncept

Nu kommer Nyhléns Hugosons att ta över varumärket och utveckla ett eller flera nya affärskoncept i Norrbotten och övriga norra Sverige.
– Vi är glada att få fortsätta utveckla och ytterligare stärka norrbottnisk och norrländsk primärproduktion genom konceptet Bondens Butik. Det kommer att stärka erbjudandet av lokalt producerat nötkött, och på sikt även av gris- och lammkött, säger Magnus Nilsson, VD för Nyhléns Hugosons.

"Spännande samarbete"

Övertagandet kommer att innebära att leverantörer till Bondens Butik även i fortsättningen får betalt för den goda kvaliteten på köttet.
– Det är mycket välkommet med investeringar i närproducerad livsmedelsproduktion, som förhoppningsvis leder till att fler bönder vill satsa framåt. Det är ett spännande samarbete som LRF Norrbotten och Nyhléns Hugosons nu inleder, säger Herbert Nyman, ordförande för LRF Norrbotten.