– Vi i LRF har insett att vi oftare måste möta restauranger, grossister och konceptutvecklare i den här typen av mötesplatser, för att bättre förstå vad som efterfrågas av konsumenterna och kunderna, säger Håkan Stenmark, LRF Norrbotten, som ansvarade för seminariedagen.
I anslutning till seminariet fanns ett utställartorg med ost-, fisk-, lamm-, potatis, vilt- och charkproducenter från länet, för försäljning, kontakter och visning.

Mer svenskt

Stora aktörer som Max Burgers och grossisten Martin & Servera berättade om sitt engagemang, behov och ansvar för att gå i bräschen och skapa möjligheter för mer svenskt och hållbart, från lantbrukarens jord till gästens bord.
Kocken Johan Eriksson från Blåsmark utanför Piteå gjorde kometkarriär som kock på stjärnkrogar ute i världen, flyttade hem och öppnade Kiosken pizza och vin hemma i Norrbotten.
- Smak är nummer ett, och det går ofta hand i hand med bra producerade grejer, som svensk mozzarella till exempel, konstaterar han.

Veggotrender

Trendspanaren Eric Persson, Crossover Creative, gav rådet att visa, kommunicera och förstärka produkt och koncept med hur det förpackas. Trender som hidden vegetables, att 27 procent av komjölken hamnar i en kaffekopp, och efterfrågan på "mjölkfri mjölk", öppnar för ökat behov av vegetabilisk svensk råvara från våra lantbrukare.

Svenska grödor i japanska rätter

Frida Ronge, gastronomisk ledare och författare, vurmar för svenska råvaror och grödor i sina japanska rätter. Gari av svensk kålrot picklad i ingefärslag, nudlar av zuchini och ramslök, svenskodlade japanska örter och smoothies på svensk sötpotatis är några av specialiteterna på en av Stockholms populära restauranger.

Malin Sand, Folkhälsocentrum, Region Norrbotten, gav en inblick i norrbottningarnas kostvanor. Klart står att vi måste få in mer grönsaker i de norrbottniska hemmen.

Nätverkande

Under dagen varvades inspiration och fakta med tid till nätverkande och besök hos utställarna. En av dem var Pesula Lantbruk från Tornedalen.
- Det är alltid givande med nätverkande, få visa sina varor och möta andra. Det var också roligt att höra hur stora företag som Max tänker, säger Per Pesula, som bedriver mjölkproduktion och gör ekologisk rybsolja och senap på gården.
Seminariet ordnades inom ramen för LRF Norrbottens projekt Mer Nära Mat, som finansieras av EUs landsbygdsprogram, Region Norrbotten, Sparbanken Nord och LRF.

Anna Bergström