Hit kommer utländska turister för att umgås med skogens konung, men även lokala företag för konferenser och event, eller jägare som vill träna sina hundar. Det är en ytmässigt stor anläggning som LRF-medlemmen Thomas Dahlquist byggt upp, med många arbetstimmar och miljontals kronor i investering. Här fanns innan mest sly, och området höll på att växa igen.


– Jag fick börja med att avverka för att kunna sätta upp stolpar, dra vatten och sedan stängsel. Det är nu sammanlagt åtta hägn. Vi har satt ca 3 000 stolpar och 8 kilometer stängsel, berättar Thomas. Eftersom verksamheten bidrar till att hålla landskapet öppet kunde han få visst stöd från EU och Jordbruksverket.


I somras föddes älgkalvar på Cape Wild.

Började med vildsvin
Thomas har länge haft intresset för natur och djur, jakt och friluftsliv. Efter 26 år på samma företag, sista tiden som IT-chef, och en flytt till svärföräldrarnas fastighet i Lövudden, kom tankarna på att göra något annat.
– Jag var en hel del och jagade i södra Sverige och först tänkte jag erbjuda jakt av vildsvin, som ju inte finns häruppe. Men jag insåg ganska snabbt att det var för smal nisch, och att det inte skulle gå att räkna hem ekonomiskt. Så vad mer kunde jag göra av hägnen? säger Thomas Dahlquist.  Snart hade han även skaffat älgar som jägare kunde träna sina hundar på.

Skaffade renar
Då kom frågan om han även kunde ta emot turister som ville träffa älgarna.
– Och när jag hade smygöppnat frågade var och varannan besökare efter var de kunde få se ren. Så då skaffade jag det också. Det ena ledde till det sjunde, säger Thomas Dahlquist.
Från januari 2018 har han arbetat heltid i det egna företaget och idag erbjuder Cape Wild en palett av aktiviteter till olika målgrupper. Under vintermånaderna är det högsäsong för utländska turister som vill få närkontakt med de sex tama älgarna och tio renar. En del väljer till och med att gifta sig i den exotiska miljön.

Jobbar med lokala matråvaror
Många vill ha guidade turer och utomhuslunch, med vilt på muurikkan, men det skräddarsys även andra lösningar.
– Matlagning är en viktig del av verksamheten. Jag brinner för att jobba med lokalproducerade råvaror, och där ingår även dryck. Vi har nyligen fått rättigheter att servera alkohol i slutna sällskap.


I sommar fick han klart en stor grillkåta och ett servicehus med toaletter. En tanke är att bygga ett utomhuskök för företag som vill ha upplevelsekonferenser.
Det finns möjlighet att äta lokalproducerat i den nyligen byggda grillkåtan. 

Funderar på viltslakteri
Utöver turism- och konferensdelen erbjuder Cape Wild alltså träning för jakthundar på älg. Men även jägarna själva kan få möjlighet att träna, eller rent av skjuta något av djuren i hägnen med mufflonfår och vildsvin samt kronhjortar på sikt.
– En tanke är att få besökarna att uppleva hela kedjan, från skog till bord, som kan bli ytterligare ett ben att stå på. Jag ser också möjligheter i att starta ett viltslakteri, där vi kan stycka egna djur, men också ta emot tamdjur som får och nöt från småskaliga producenter i närområdet, berättar Thomas Dahlquist.

Tummar inte på säkerheten
Älgarna och renarna på Cape Wild har hanterats av människor i hela sina liv, och då blir de också tama. Nu har Cape Wild hunnit få egna älg- och renkalvar. Men även om djuren är nog så snälla tar Thomas inga risker.
– På älgdelen har jag byggt en fålla i hägnet så man kan komma nära djuren, men jag har också byggt för timmerstockar så att besökaren alltid är skyddad. Det är trots allt vilda djur vi jobbar med.

Tyskarna som älskar älgar
Inte oväntat många turister kommer från Tyskland. Man undrar vad det är med tyskarna och deras fascination för skogens konung?
– Jag kan inte riktigt säga varför det är så stort i Tyskland, men många blir faktiskt som i extas när kommer hit. Det är inte bara älgarna, utan även allt runtomkring. Jag ser att de fotograferar när vi kokar kaffet över öppen eld, fyrhjulingar och den timrade ladan med shopen jag har, berättar Thomas Dahlquist.


Norrsken över Cape Wild.

Vår vardag är exotisk
Han menar att det när det gäller turismen måste man tänka lite utanför boxen, och förstå att det vi själva anser vara vardag är intressant för besökarna.
– Många betalar ju dyrt för att åka på t ex norrskensturer, och gå med snöskor, medan vi nästan betalar för att slippa sådant. Å andra sidan tycker nog de på Gran Canaria att vi är underliga som betalar 500 kronor för en solstol, avslutar Thomas med ett leende.