Ett helt nytt koncept i dagarna har premiär i Stockholm. Några leverantörer från Örebro län, Västmanland, Östergötland och Södermanland har handplockats och bjudits in av den japanska affärskedjan MUJI som genom etableringen tar över den fjärde våningen på Åhléns City i Stockholm.

­– Detta är en väg för utveckling och att få tag i ett skyltfönster som detta är en stor grej. Fantastiskt roligt. Här lyckas Agro Örebro fånga en möjlighet som annars kunde ha gått oss förbi, konstaterar Per Willén, ordförande LRF Örebro.

Möjlighet att nå nya kunder
Våningsplanet fylls med MUJI:s minimalistiska produkter, allt från handdukar till inredningsdetaljer. Med i satsningen finns också Bergslagens Grönsaksförädling, Camelina of Sweden, Henstorp, Karintorps förädling, Köpings musteri, LOKAL surdegsbageri, Lycktäppans och Råberga eko-produkter.

– Samarbetet öppnar en fantastisk möjlighet för mig att nå ut. Jag har ju själv skött allt från produktion till marknadsföring och det är svårt att hinna, nu får jag ett tydligt stöd för min verksamhet. Det ska bli spännande att se vad det kan leda till, säger Adriana Jerlström-Maj.

Lyfter gärna fram det lokala
Sedan 2016 driver hon Bergslagens grönsaksförädling, som producerar mjölksyrade grönsaker i Ramsberg norr om Lindesberg i Örebro län. För MUJI är detta en naturlig del i företagets filosofi. De vill bli och ska vara en naturlig del av samhället. Därför har de också letat aktivt efter lokala samarbeten.

– Vi vill inte bara vara ett utländskt företag när vi kommer till ett nytt land, utan en del av det samhället vi finns i. Därför letar vi aktivt efter lokala producenter. De har ofta svårt att nå ut med sina produkter, även om de är bra. Vi har både ett ansvar för - och möjligheter - att bidra till lokala samarbeten och stötta lokala producenters utveckling, säger Ryosuke Ino, MUJI:s Sverigechef.

Minimalism och hållbarhet
– Att jobba direkt med en stor aktör som MUJI är ett nytt och annorlunda grepp som definitivt kan växa. Som neutral samverkansplattform som kan Agro Örebro koppla ihop och skapa effektiva flöden, säger Magnus Börjeson, styrelseordförande för Agro Öst.

– Det kan öka attraktionskraften för att starta lokal livsmedelsproduktion och dessutom underlätta för dem som idag är igång och jobbar mot till exempel Stockholmsmarknaden, tillägger han.

MUJI grundades 1980 och har idag över 900 butiker spridda över världen. De är kända för sin estetiskt diskreta formgivning som utgår från det japanska begreppet Kanketsu, enkelhet. Affärskedjan fokuserar också på hållbarhet i såväl produktutveckling som tillverkning, transporter och försäljningen.