– Det lokala har idag större potential än ekologiskt. Kunden har landat i detta. Och vi ser det tydligt i försäljningssiffrorna. Efterfrågan är stor, framförallt på köttsidan, berättar Mats Heljestrand kategoriansvarig på ICA Sverige när han möter de 19 butikscheferna från Maxi-butikerna i region Mitt som samlats i Västerås för att höra hur man jobbar med regionalt kött i andra delar av landet.

En fråga om värderingar och etik
Att köpa svenskt har blivit en hygienfaktor. Och det gäller över hela linjen. Storkök ska arbeta med svenska råvaror. Restaurangernas matgäster frågar också allt oftare var biffen kommer ifrån. Trenden har nu även flyttat in i familjeköket där det ska vara svenskt kött på tallriken, även om kotletten kanske blivit något mindre.

Att man gör något bra för klimatet och hållbarheten, är huvudanledningen, när man köper regionalt kött. Men man vill också gynna lantbrukarna i sitt närområde. Svenskt kött står för mervärden som hög djurvälfärd och ett ansvarsfullt lantbruk, men också hållbarhet och kvalitet.

Regionalt kött - en framågnsfaktor
– Vi har lanserat koncepten Smålandskött, Skånska gårdar och Västsvenska gårdar tillsammans med slakteriet KLS Ugglarps och Maxi-butikerna i regionerna, säger Mats. Och trots vår redan höga andel svenskt kött tror vi att vi kan sälja ännu mer. Vi hoppas också att dessa koncept ska hjälpa kunderna att göra medvetna val i butik.

Han tror att det regionala köttet är här för att stanna och att vi sannolikt får se fler regionala varumärken, i andra delar av Sverige, inom en inte för lång framtid. Samtidigt det är viktigt att säkra upp så att råvara finns och att butikerna därmed kan hålla en hög leveranssäkerhet.

Även på andra områden har kundernas köpmönster drivit fram förändringar. Livsmedelskedjan har gått över till svenskt kött och råvara i sina charkprodukter, något flera leverantörer också gjort.

–  I dag har vi en svensk andel på 90 procent av vår totala kött- och charkförsäljning, summerar Mats Heljestrand.