– Superbra möte. Kul med en så öppen och ärlig dialog, sa Anna Kajser från LRF Lokal mat och dryck.

Hon berättade om kraftigt ökad efterfrågan av lokalt producerad mat, hur försäljningskanaler har utvecklats och de villkor som många mindre producenter arbetar under.

Handlarna söker fler lokala produkter

Jenny Eriksson, med motsvarande roll inom ICA-koncernen, gillade arrangemanget. Som tidigare handlare kunde hon ge ett inifrånperspektiv. Jenny slog fast att handlarna söker fler lokala produkter och producenter för att skapa ett mer unikt erbjudande till kunderna.

– Ta gärna kontakt med oss på lokal nivå. Vi förstår att en lokal producent inte har samma förutsättningar som den stora aktören, att man inte kan komma in med en pall varje vecka. Men vi vill ha kontakt med fler och är beredda att ge mer plats för det lokala från trakten, betonade hon.

Stå upp för produkten

Handlarna Fredric Knutsson, Enköping och Jimmy Cederlund, Nyköping bjöd på en del tips och idéer, framför allt att leverantören ska stå upp för sin produkt och även ta ut det pris som är berättigat, eftersom den är unik och lokalt producerad, med energi och under goda betingelser.

Tre företagare som redan är leverantörer gav sin bild:

– Jag är väldigt tydlig. Vi har ett avtal med butiken. De vet vad vi levererar och vid vilken tidpunkt. Därför tar vi aldrig emot några returer. Vi har arbetar med våra produkter i ett halvår och jag kan garantera att de håller en hög kvalité, berättade Magdalena Hermelin om sin framgångssaga.

Lena Ryberg-Ericsson från Köpings Musteri fick hantera nedgången på restaurangsidan förra året med att etablera kontakter inom handeln. Butiksförsäljningen blev något av hennes räddning.

Öppen dialog

Redan för 22 år sedan tog Thomas Danielssons far kontakt med ICA Maxi i Karlskoga och erbjöd dem lokalt producerat kött. Relationen har utvecklats och de har satt en modell som bär, så bra att företaget vuxit rejält. Öppen dialog är framgångsreceptet, så en gång om året sätter Danielssons och handlaren tillsammans för att planera nästa års leveranser.

Om några veckor bjuder LRF och ICA in till nästa affärsmöte genom speed dating mellan handlare och de företagare som är intresserade.

– Det ser jag verkligen fram emot, säger sa Anna Kajser, från LRF Lokal mat och dryck.