– 1 300 personer samlades, handlare, leverantörer och andra gäster. LRF hade en välbesökt monter där våra medlemmar fanns med och presenterade sina produkter. Jag berättade om vårt samarbete ur LRFs perspektiv. ICA finns precis som vi i hela landet, och ett av målen i vårt samarbete är en levande landsbygd. Där har vi verkligen samma ambition. Det är ju vi som finns därute.  

– ICA är den kedja som hållit ut längst och är med och håller liv i landsbygden. Men jag vill trots det poängtera att ICA inte har monopol på oss. Vi har även andra goda samarbeten med handel och grossistkedjor.

Hur är intresset för LRF och svenska bönder på ICA?
– Det är tydligt att man gillar svenska råvaror. Jag möttes av stor entusiasm, särskilt när jag berättade hur glad jag blev av deras annons om varför den svenska julskinkan är dyrare än importerade. De redogjorde för det vi har försökt säga i 20 år. Det kan ju tyckas paradoxalt, men det får faktiskt en större trovärdighet när någon annan än vi själva framför det.

Och vilka vinster har LRF gjort så här långt?
– Försäljningen av svenskt griskött ökade med 20 procent förra året. Även inom lamm, kyckling och nöt ser vi tvåsiffriga ökningar. Det här är naturligtvis inte bara ICAs förtjänst. Knorrkampanjerna i samband med EU-valet och annat har också spelat in. Men vi kan inte komma ifrån att det svenska köttet har fått en helt ny exponering i ICAs butiker, och att de har bytt från importerad till svensk råvara i sina egna varumärken. Det är en viktig del av förklaringen till den ökade försäljningen av svenskt kött.

– Villkoren för produktion, industri, handel och konsumtion är i stark förändring. Och avståndet mellan producent och konsument har ökat under senare år, både fysiskt och mentalt. Det här är ett sätt att komma närmare varandra.