Strax före jul skrev konsumentminister Per Bolund och landsbygdsminister Sven-Erik Bucht en debattartikel i Expressen där de konstaterar att det är dags att märka upp framförallt kött på restauranger så att man som konsument ska ha samma valmöjlighet vare sig man är restauranggäst eller butikskund.

Helst märkning i menyn

Branschorganisationen Visita svarade att de gärna vill påverka sina medlemmar bland hotell och restauranger att ursprungsmärka genom att ta med ursprungsmärkning i sina branschriktlinjer. Samtidigt är man där medveten om att frågan inte är helt enkel.

– Både Bolund, Bucht och branschen är i första hand inne på att detta ska ske på frivillig väg, men ministrarna är inte främmande för en lagstiftning, om det skulle bli nödvändigt. Per Bolund vill se en märkning direkt i menyn så att gästen ska slippa ställa frågan, berättar Axel Hansson som är marknadsutvecklare på LRF.

Han välkomnar den här uppslutningen inom ett område som LRF har jobbat med under lång tid, bland annat tillsammans med organisationen Svenskt kött.

– Nu har vi haft tre bra möten, med Per Bolund, med Sven-Erik Buchts statssekreterare och med Sara Sundquist som är miljö- och hållbarhetsstrateg på Visita, säger Axel Hansson.

Punkt på GastroNord och i Almedalen

På nordens största restaurangmässa, GastroNord, i april ordnar Svenskt kött en paneldebatt om frivillig ursprungsmärkning och i den kommer både Per Bolund och Visita att medverka. Och likadant är märkningen en av Svenskt kötts programpunkter i Almedalen, där man också kommer att diskutera offentlig upphandling.

Axel Hansson har drivit frågan om ursprungsmärkning på restaurang ända sedan har började på LRF 2011 och tycker att det har hänt mycket attitydsmässigt sedan dess hos konsumenter, marknadsaktörer och politiker.

– Men vi vill ju gärna se tydliga avtryck i statistiken också. Nya siffror är på väg.

Läs Per Bolunds och Sven-Erik Buchts debattartikel i Expressen.

Läs också Visitas kommentar i ATL.