Bra med 74-tonslastbilar men kilometerskatt ett fortsatt hot
Riks LRF tycker att det är bra att regeringen äntligen lämnar klartecken för 74-tonslastbilar, från 2017. Särskilt för skogsnäringen är det ett värdefullt besked. Men hotet om skatt på avstånd kvarstår.
Sverige ligger drygt tre år efter Finland som kör med 76-tonsekipage sedan 2013.
– Och våra grannar i öst har inga planer på att införa en kilometerskatt för lastbilar, något som den svenska regeringen uppenbarligen fortfarande allvarligt överväger, konstaterar Lotta Folkesson i LRFs riksförbundsstyrelse.
Senast förra veckan tonade landsbygdsminister Sven Erik Bucht ned att regeringen skulle lägga fram konkreta förslag men i dagens SvD, 4 oktober, skriver miljöminister Karolina Skog och infrastrukturminister Anna Johansson att "En vägslitageskatt för tunga lastbilar som även omfattar utländska åkare ska införas."
– Det vore bra om regeringen försöker samla sig och när så skett hoppas jag att de kommer fram till samma slutsats som i Finland. Nämligen att det är dumt att beskatta något som redan är en konkurrensnackdel för landet jämfört med Europa i övrigt. En skatt på avstånd skadar näringslivet och särskilt verksamheter på landsbygden, säger Lotta Folkesson.