- Förr sågs handlarna som lede fi av primärproducenterna. Det är inget bra förhållningssätt om man ska samarbeta. Vi behöver varandra. Ska vi sälja svenska råvaror måste vi veta att det finns tillgång såväl kortsiktigt som långsiktigt.

Det sa Dan Jacobsson, färskvaruchef på Ica inför banktjänstemännen och primärproducenterna under seminariedagen som anordnades i Stockholm.

Just långsiktigheten och betydelsen av att alla i värdekedjan är lika viktiga, var något som även Jonas Tunestål på KLS Ugglarp påpekade.

- Att starta ett slakteri kostar mellan 0,5-1 miljard. För att få ihop den affären krävs långsiktighet och där behöver vi och ni banktjänstemän sätta oss ner och diskutera hur vi kan samarbeta på ett bättre sätt. Exempelvis med tätare ekonomiska uppföljningar och coachning.

Även representanter för Sveriges Grisföretagare, Svenska Fåravelsförbundet och Sveriges Nötproducenter förklarade verkligheten ur sitt perspektiv. Och som Jan Forssell, ordförande för Sveriges nötköttsproducenter sa:

- Det har inte sett så här bra ut på 20 år.

Efteråt var alla nöjda, till och med banktjänstemännen.

- Det här seminariet ökade förståelsen för alla inblandande. Ica köper in 12 000 ton mer kött per år på grund av att de nu väljer svenskt. Det tjänar våra lantbruksföretagare på. Men ska vi kunna välja svenskt måste bankerna förstå hur långsiktigt en lantbrukare jobbar och att det inte kan bli avkastning direkt, säger Margareta Åberg från LRF.