I höstas tog regeringen beslutet att Sverige ska vara med på Grüne Woche under 2017-2020. De gav Business Sweden i uppdrag att tillsammans med Visit Sweden ta fram konceptet Try Swedish, där mässbesökarna får bekanta sig med den svenska mattraditionen och de svenska råvarorna.

Nu har även LRF tagit beslut att ingå i den svenska satsningen.

- Det här är ett ypperligt tillfälle för oss, som Sveriges största småföretagarorganisation, att lyfta de gröna näringarna till den internationella scenen. På det här sättet ökar möjligheten för en ännu större export av våra produkter, säger LRFs vd Anders Källström.

Även landsbygdsministern Sven-Erik Bucht ser fram mot det svenska deltagandet.

- Sverige är ett populärt resmål för tyska turister och med en svensk monter på mässan kan vi få världen intresserade av våra fantastiska livsmedel och matupplevelser. Jag ser fram emot att få besöka vår svenska monter och möta företag och regionala företrädare från hela landet, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht till regeringens hemsida.