Jobba Grönt heter LRFs och SLAs, Skogs- och Lantarbetargivareförbundets gemensamma storsatsning för att locka framtidens arbetskraft till det gröna näringslivet.

Sedan lanseringen, med nya webben jobbagront.se, mässkoncept med VR-glasögon och samarbete med youtubers har de positiva reaktionerna strömmat in.

-  Det har varit över förväntan. Vi har fått så mycket lovord både från branschen och från vår målgrupp - ungdomarna, säger Sofia Lindblad som är projektledare för Grön Attraktionskraft.

Vad händer nu?

- Vi har nu byggt klart själva plattformen för satsningen - vår webb där man hittar fakta om yrkena, vilka utbildningsvägar som finns och inspiration i form av film och personliga berättelser. Efter årsskiftet kickas det riktiga jobbet igång. Då satsar vi stort på att nå ungdomar där de befinner sig - i sociala medier, på mässor, spelplattformar och i skolan. Vi kommer jobba proaktivt, digitalt och våga vara personliga, förklarar Sofia Lindblad.

Virtual reality, youtubers och film varvas med fysiska möten, där unga som redan valt det gröna näringslivet som sin bransch åker ut till skolor och mässor. Att LRF och SLA går ihop och gör en gemensam satsning har en enkel förklaring. 

 ‑ Vi har gjort en undersökning som visar att unga har en väldigt vag uppfattning om det gröna näringslivet. Föreställningen som finns är att det är tungt, smutsigt, olönsamt och ensamt. Bilden är helt enkelt gammeldags, säger Sofia.

- Vårt mål med den här satsningen är att visa upp oss som en möjlig  framtidsbransch för de som är intresserade av klimat, hållbarhet, miljö, innovation och teknik, tillägger Åsa Odell, vice ordförande i LRF.