- Under hösten 2016 fick vi signaler om att ökningsperioden blev för kort för mindre producenter, särskilt eftersom det var svårt att få tag på livdjur. Nu har vi ändrat så att lantbrukaren får två år på sig att utöka med 20 dikor. Syftet är att så många som möjligt ska kunna söka så att projektet verkligen lyfter produktionen av svenskt nötkött, säger Viktoria Östlund på LRF.

De nya kriterierna gäller från 1 januari 2017 och gäller inte retroaktivt. För dig som ansökt om en tjur men fått avslag enligt de gamla kriterierna så är det möjligt att skicka in en nya ansökan för ny bedömning. Ända sedan i oktober har det varit ett stort intresse för att ansöka om tjurar och det fortsätter.

- Nu har 24 tjurar delats ut inom projektet varav 10 av dessa sedan årsskiftet. Det bubblar av intresse för projektet och det känns helt rätt att vi nu kan välkomna mindre producenter på ett bättre sätt, säger Jan Forssell, Sveriges Nötköttsproducenter. 

Projektet i korthet

Projekt Romeo ska under tre års tid dela ut totalt 100 tjurar till företag som växlar upp sin produktion. Den som utökar sin besättning med minst 20 dikor kan få en tjur sponsrad med maximalt 25 000 kronor exklusive moms. Projektet är ett samarbete mellan Lantbrukarnas Riksförbund, Sveriges Nötköttsproducenter och McDonald’s.

Mer information om ansökan

Sveriges Nötköttsproducenters webb
Carina Johansson, SNP, 070-300 48 55, kansli@notkottsproducenter.se