Auni Hamberg är marknadsutvecklare för livsmedel på LRF och kommer att medverka under finalen i Årets Kock som arrangeras i Malmö Arena i morgon, den 2 februari.

Klockan 15.30 livesänds LRFs monter på aretskock.se

Vad är nytt för i år?

– Det blir en späckad dag med tävling, möten med Sveriges bästa kockar. På mattorget presenteras intressanta produkter av sponsorer och utställare. För första gången i tävlingens historia öppnas för konsumenter att besöka arrangemanget, så besök gärna finalen och LRFs montrar. Dels har vi en där vi presenterar svensk ost och så har Jobba Grönt en monter där du kan göra ett virtuellt gårdsbesök. 

Hur kommer den svenska råvaran presenteras i år vid finalen?  

– I år hyllas den svenska osten. Som ett av världens mest ostälskande folk, vad är godare än att avsluta en måltid med ost? Vi berättar om det unika i den svenska hårdosten, tillverkningen och en högkvalitativ mjölkråvara.   

Intresset för mat har aldrig varit större och många vill ha svenska råvaror. Hur kan vi hjälpa konsumenterna att köpa svensk ost i större utsträckning?

– Vi kan stötta konsumenten genom att delta på branschmässor som Årets Kock eller på Ostfestivalen som i år äger rum i Stockholm den 17–19 februari. Med ökad kunskap om svenska ostar, dess historia och utbud, ökar efterfrågan och därmed även utbudet både i butik och på restaurang. I Sverige dricker vi nästan 80 liter mjölk och äter 21 kilo ost per person.  

Något särskilt du vill rekommendera eller tipsa oss om?

– Fråga efter svensk ost på restaurang. Välj svensk ost i butik. Spana efter märket Från Sverige – en garanti för svensk mjölkråvara i osten. Svensk ost är god, nyttig och hållbar!

Läs mer om LRFs arbete kring Årets kock här.

Läs mer om Årets Kock finalen här.

Möt kockarna i TV4-inslaget.