Jobba Grönt, samarbetsprojektet mellan LRF och SLA, Skogs- och lantarbetsgivareförbundet, ska få fler intresserade av att jobba inom det gröna näringslivet. Främst unga som ska söka utbildning eller börja jobba, och yrkesbytare.

Unga ambassadörer är ute och gör själva fotarbetet och visar genom virtual reality och VR-glasögon hur landsbygdsföretagandets verklighet ser ut.

LÄS MER: Hitta rätt jobb med utbildningskartan

Sociala medier där ungdomarna befinner sig är ett självklart strategiskt kanalval. För att nå nya målgrupper har man gjort en speciell satsning som går under namnet Jobba Grönt: Challenge, där fem av Sveriges populära Youtubers fått prova att just jobba grönt. Youtubers är privatpersoner som har en egen kanal på Youtube, många med en publik på mellan 70 000 och 190 000 följare. Alla fem fick en ny och positiv bild av livet på landet och av jord- och skogsbruket. Detta avspeglades i filmerna de gjorde, vilket i sin tur också har lett till att deras följare också fått en ny bild.

SE FILMEN: Nellie Berntsson testar livet som bonde

Både Jobba Grönts webbplats och en av filmerna har blivit nominerade till Publishingpriset 2017, kvitto på en lyckad satsning.

Anna Ross