– Jag får väldigt många samtal och bilder från jordbrukare och skogsbrukare som har problem med skador från skoterkörning, säger Ida Nyberg, LRF:s representant i Nationella Snöskoterrådet.
Tanken är att få skoteråkarna att tänka till, att förstå att det inte går att köra skoter var som helst. Och att de dessutom får en förståelse för hur skador på skog och mark slår direkt mot bondens lönsamhet. Förvaltning/förädling av jord och skog är ett långsiktigt arbete som ovarsam skoteråkning kan förstöra över en natt. I filmen visar skogsbrukaren Magnus Olsson i Jorm, Jämtland, en skogsplantering där väldigt många plantor göms under snön. Han gräver fram en granplanta.
– Det kan ju se inbjudande ut med lössnö och stora öppna ytor. Men om man kör över här är det lätt att knäcka den här plantan och många fler. Om plantan knäcks kommer den inte växa upp och bli ett träd, säger Magnus Olsson i filmen.

"Det kan skada alla oss skoteråkare"

Även jordbrukaren Ingrid Eriksson, i Älandsbro, Västernorrland, intervjuas i filmen. Hon berättar vad det blir för skador när man kör skoter på åkermark. - Snön pressas ihop och det bildas ett istäcke ner mot våra grödor så att de fryser sönder och dör, säger hon. - Jag är övertygad om att det finns en utbredd okunskap om detta. Skoterlärarna har därför en väldigt viktig roll när de utbildar framtida skoterförare, säger Ida Nyberg, LRF. I filmen berättar även skoteråkarna Ella Snäll, Marcus Ogemar och Jane Söderberg om varför de gillar att åka skoter, men också om att det är viktigt att tänka på att det inte går att köra överallt.
– Det kan ju skada alla oss skoteråkare. Om det är många som gör fel kan de ju stramas åt, de områden som vi har att åka på, säger Marcus Ogemar i filmen.

"Förstår inte konsekvensen"

Tanken är att filmen ska visas vid snöskoterutbildningarna.
– Ungdomar har idag inte den naturliga kopplingen till jordbruk och skogsbruk och förstår kanske inte alltid konsekvensen av skoterkörning på åkermark, planteringar, skogsbilvägar, och i diken. Det är just därför vi har tagit fram filmen för att på ett enkelt sätt visa varför man inte ska köra i vissa områden, säger Ida Nyberg.