Att prata digitalisering är på modet. Digitaliseringen förväntas förändra vårt samhälle i grunden. Det påverkar, och kommer att påverka än mer, hur vi kommunicerar med varandra, hur vi reser, hur vi gör affärer, vad och hur vi konsumerar – ja i stort sett allt. Alla branscher pratar om vilka effekter digitaliseringen kommer att få just för sin bransch. Inom det gröna näringslivet handlar det till exempel om möjligheten att samla och använda data från åkern och växthuset, teknisk utrustning, spårbarhet och nya typer av produkter och tjänster.

Att digitaliseringen är på gång pratar man tidigt om, men när de verkligen kommer att få effekt och på riktigt påverka branschen, det är svårare att sia om. Under 2000-talet började det snackas om att handla på nätet och att de fysiska affärerna skulle bli överflödiga. Men det är inte förrän de 3-4 senaste åren som e-handeln har tagit fart och blivit en riktig konkurrent. Ta klädmarknaden som exemplet. H&M var länge kung på klädmarknaden och butikerna var företagets juveler. Men i takt med att e-handeln växer är det helt plötsligt bolag som Zalando som blir kungar på klädmarknaden.

Detsamma gäller mediebranschen. Tidigt talades det om att digitaliseringen och nya mediekanaler skulle få stor effekt, men under lång tid var det business-as-usual. TV, tidningar och radio fanns kvar och la bara ut sitt befintliga utbud på nätet. Helt plötsligt slog pendeln över och nya företag och kanaler växte exponentiellt och utmanade de traditionella mediernas affärsmodeller. Det gjorde att i stort sett alla mediebolag ser helt annorlunda ut idag än för 5-10 år sedan.

Detta tar mig till LRF Konsult och beskedet vi meddelade förra veckan om att LRF säljer en stor del av vårt innehav i bolaget till Altor. För mig var det viktigt att vårda LRFs dotterbolag och ta ett aktivt beslut innan marknadsutvecklingen tar beslutet åt oss. Digitaliseringen kommer att få lika stora effekter på rådgivningsmarknaden som den haft på medie- och e-handelsmarknaden. Därför kändes det rätt, både i hjärtat och hjärnan, att LRF skapar en ny ägarmodell för LRF Konsult genom att vi tar in en aktör med kunskap och kapital i bagaget. En aktör, som tillsammans med LRF, bidrar till LRF Konsults kommande 100 framgångsrika år.

LÄS MER: Vill du ha koll på e-handeln? Följ ehandel.se