- Min uppfattning är att Visita är oerhört passiva. De ser inte till kundens intresse och vågar inte ta bollen. Detta är ett bra tillfälle för restaurangbranschen att ta tag i en bättre kommunikation kring matens ursprung, säger Åsa Odell apropå den undersökning som Sveriges konsumenter släppte nyligen.

Det finns sedan tidigare en branschöverenskommelse om frivillig ursprungsmärkning men det är få restauranger som tillämpar den.

-  Vi vet att det är så här. I butik finns det möjlighet att välja och ursprungsmärkningen ”Från Sverige” gör det enkelt för konsumenten att göra informerade val. Men på restaurang är det inte så. Ytterst handlar det ju om pengar, säger Åsa Odell, ordförande LRF Kött.

Nya regler på gång

Nya regler är dock på ingång och den rödgröna regeringen gav i juni livsmedelsverket och konsumentverket uppgiften att undersöka hur man skulle kunna införa en obligatorisk ursprungsmärkning på restaurang. Detta efter att de inte varit nöjda med den hur restaurangbranschen infört den frivilliga ursprungsmärkningen. LRF tycker att det vore bra med ursprungsmärkning på restaurang.

Ursprungsmärkning ökar medvetenheten

- Med ursprungsmärkning ökas efterfrågan på svenskt kött, från uppfödning med ökad djuromsorg och låg antibiotikaanvändning, sa Åsa Odell när regeringen la fram sitt förslag i somras.

Märkningen Från Sverige jobbar inte bara med råvaror i butik utan har även börjat certifiera restauranger. Först ut är Mando Steakhouse i Malmö