Lantbruks- och skogsfrågor har varit heta i sommar, både i riksmedier och sociala medier.

Enligt siffror från Smampion, som analyserat över 8 000 svenska företagssidor på Facebook, låg LRF på topp 10 under sommaren. Topprankingen mäts bland annat i hur engagerande sidorna varit, hur de utvecklats under perioden och hur de spridits.

Engagemanget och spridningen på särskilt ett videoinlägg som förklarar läget, har setts av drygt en halv miljon och nått ut till 1,4 miljoner personer. Nära 80 000 personer har engagerat sig genom att gilla, dela eller kommentera inlägget.

Av alla de 8 000 sidorna som utvärderats hamnar LRF på andra plats gällande engagemang, efter ettan ”Sportbibeln” som firade triumfer under fotbolls-VM. Land Lantbruk kommer på tredjeplats och har också nått ut mycket brett med information om hur man som konsument gör skillnad för bönderna genom att välja svenskt. 

Torkan och bränderna i fokus i riksmedier

Även i riksmedier har frågor som rör lantbruket och skogen varit stora.

Enligt en Sifoundersökning handlade var femte politisk toppnyhet i riksmedierna om torkan och bränderna. Det ledde till att frågor som försvar och beredskap, miljö och klimat samt jordbruket sattes på den politiska kartan och delvis förändrade spelplanen för valrörelsen.

- Ja, eftersom partierna var snabba att haka på så har också valdebatten ändrats. Vi ser i andra mätningar att väljarna har börjat prioritera miljö och klimat lite högre, säger Ekots politiske kommentator Fredrik Furtenbach i detta inslag