För knappt ett år sedan investerade LRF Media i startupbolaget Skira som ligger bakom lanseringen av Sveriges första digitala spannmålshandel.

Ingemar Persson på Lapserums gård utanför Gamleby är en av de som testat tjänsten. Han har hittills köpt omkring 20 ton halm med Skira Handel och tycker tjänsten både sparar tid och ger en god överblick av marknadspriserna.

– Jag är positiv till en öppen prissättning av spannmål. Halm brukar jag inte köpa, men det är ju bra att veta vad priset är där också. Dessutom utgår jag från att Skira har lägre handelsmarginal, säger Ingemar Persson till lrfmedia.se.

"Jag har sparat tid"

– Jag tror att man kan spara tid, för om jag inte använt Skira Handel hade jag ringt runt till både marknadsledaren och handelsföretag och så vidare. Det tar tid att bilda sig en uppfattning om prisnivån. Nu kan man sitta på söndagskvällen och fippla med datorn, och titta och handla när man har lust – jag kan rekommendera Skira till andra lantbrukare!

LÄS MER: Upp till 70 % rabatt för rådgivning till torkdrabbade

Just nu har Skira både vete, korn, havre och halm ute för budgivning, och alldeles nyligen avslutade man försäljningen av 70 ton halm.

Vi har fått bra respons på att tjänsten kan göra stor skillnad för lantbruket. Nu lägger vi fokus på att öka antalet användare, säger Felicia Bindekrans, marknadschef, Skira till lrfmedia.se.

Proteintipset.se är också en bra plattform

Även proteintipset.se är en bra plats att gå in på för att snabbt få en överblick om vad som finns och vart det finns.

LÄS MER: 7 viktiga tips att ha koll på