– Bakgrunden till satsningen är att vi lever i en värld som ständigt förändras med digitalisering, ny teknik och nya konsumtionsmönster. Det skapar en mängd affärsmöjligheter för LRFs medlemmar, säger Susanne Lundgren som är ansvarig för Jordmån på LRF.

– Att driva företag och samtidigt hinna med att omvärldsbevaka och utveckla sin affär är inte så lätt. Därför har Jordmån skapats.  Där erbjuds företagarna en chans att omvärldsbevaka på ett enkelt sätt och få vassa analyser av hur det nya påverkar det egna företaget.

LRF vill att Jordmån ska inspirera och göra det lätt att tänka framåt och att lyfta blicken från vardagen.

Som företagare går man in och registrerar sig på webbplatsen jordman.nu. Det är öppet för alla och kostar inget.

Förutom omvärldsbevakningen finns också en affärskarta där man kan registrera sitt företag. Kartan är till för att visa potentialen i det gröna näringslivet och fungera som ett verktyg för dem som söker nya samarbetspartners.

– Vi vill ta död på myten om ”skräpytorna” samtidigt som vi skapar ett verktyg för att hitta nya affärsmöjligheter, säger Susanne Lundgren.

På Jordmån finns också generatorn. Där erbjuds verktyg för förändring och exempel på hur andra har gjort. Generatorn ska ge kraft att förverkliga idéer.

– Vi tror att det här kommer att skapa utrymme för spännande samarbeten. Det gröna näringslivet är intressant för många har jag märkt när jag är ute i olika sammanhang. Studenter från till exempel KTH och Handelshögskolan är sugna på att träffa företagare i våra branscher och prata affärsutveckling, säger Susanne Lundgren.

Men fokus nu är att få så många som möjligt att registrera sig som deltagare i Jordmån och på att få företagare att visa upp sig på kartan. En välfylld karta visar att det sjuder av liv även utanför storstan.