Succé för svensk ost! Vann din favorit?
Riks Rekord, succé och den mest framgångsrika någonsin. Så kan årets upplaga av Ostfestivalen sammanfattas. Under tre dagar besökte 4 600 personer den smakrika festivalen, vilket är sju procent fler än förra året. "Ostfestivalen är ett skyltfönster utåt för det svenska lantbruket", säger Auni Hamberg, projektledare LRF, som arrangerade festivalen tillsammans med olika partners.
Hela 40 gårdsmejerier från Vuollerim i norr till Malmö i söder fanns på plats mellan fredag och söndag i Münchenbryggeriet i Stockholm.
Vad betyder Ostfestivalen för LRF:s medlemmar?
– Vi börjar få en bredd och mångfald av högkvalitativ och klimatsmart svenskproducerad ost som klarar av konkurrensen från andra länder. Ostfestivalen visar vägen till nya och fler affärer, säger Auni Hamberg.
Hon var nöjd med gensvaret på den nya barnsatsningen Ostlabbet, som hölls i LRFs monter. Där fick barnen utforska ost med alla sinnen.
– Barnen älskade osten, vi känner att det var rätt att inspirera och fokusera på den målgruppen. Med Ostlabbet har vi tagit tillvara barnens nyfikenhet och låtit dem upptäcka ost med alla sinnen, säger hon.
Ost i mat stor trend
Förutom unga som gillar ost så var Ostfestivalens största trend ost som används i matlagning, berättar Auni Hamberg. Enligt henne märktes det till exempel genom lanseringen av den så kallade Eldosten, det vill säga en svensk variant av den cypriotiska halloumin, och som redan har rönt stor uppmärksamhet och stort gillande.
– Nu har den svenska stekosten funnits sin plats som en svensk halloumi. Jag tror att den har blivit populär eftersom den vegetariska trenden är stor, konsumenter vill ha vegetariska proteiner och så bygger det också på influenser utifrån, folk har vant sig med stekt ost i sallad från det internationella köket. Det vore helhäftigt om den svenska Eldosten kunde bli lika självklar på restauranger i andra länder som halloumin är på restauranger i Sverige.
24 medaljer till tävlande mejerister
Ett självklart inslag på Ostfestivalen var också osttävlingarna, där totalt 136 ostar tävlade i sju kategorier. Juryn bestod av 77 ostkännare, journalister, kockar, sommelierer, osthandlare, inköpare och diplomerade fromagerer. Mejeristerna fick ta emot hela 24 medaljer varav 22 brons och två silver. Kraven i medaljtävlingen är mycket höga och i år var det ingen som tog hem guldmedaljen.
ALLA MEDALJER OSTFESTIVALEN 2019
PRESSADE HÅRDOSTAR:
Brons
Falbygdens Gran Reserva Herrgård 36 månader 28%, Arla Food AB, Kalmar (ko)
Ängaskär 32%, Orranäs Gårdsmejeri, Blekinge (get)
Orranäs Gårdsost, källarlagrad getost 30%, Orranäs Gårdsmejeri, Blekinge (get)
Boxholms fänkål & dillfrö årets kock 2017 35%, Boxholm (ko)
Vrigstad special källarlagrad 34%, Smålandsost, Småland (ko)
BLÅMÖGELOSTAR:
Silver
Hallands Hav 45%, Kvibille Mejeri, Halland (ko)
Brons
Lida Blå 29%, Räven och Osten, Kalmar (ko)
Blå Jungfrun 24%, Skurö Gårdsmejeri & butik, Kalmar (ko)
MJUKA VITMÖGEL- OCH KITTOSTAR:
Brons
Dalmyra 24%, Bråvalla Gårdsmejeri, Östergötland (get)Spirudden 30%, Gårdsmejeriet Sanda, Stockholm (ko)
Rävens Lilla Röda 28%, Räven och Osten, Kalmar (ko)
Granbarksost 30%, Jürss Mejeri AB, Flen (ko)
Frönäs Lina 24%, Gålö Gårdsmejeri, Stockholm (ko)
Vrigstad Lantbrie 30%, Smålandsost AB, Småland (ko)
ÖVRIGA OSTAR:
SilverHajen 28%, Orranäs Gårdsmejeri, Blekinge (ko)
Brons:
Källarlagrad Caprin 26%, Orranäs Gårdsmejeri, Blekinge (get)
Höstens Eldost 29%, Ostmakeriet, Stockholm (ko)
Lapplands Sulguniost 36%, Lapplands Mejeri AB, Lappland (ko)
Idun Salladsost 3-5% , Jan-Ols Geten Gårdsmejeri, Västmanland (get)
Gammaldags Hemost 30%, Brostorps Gårdsmejeri, Östergötaland (ko)
Getmese 7%, Gide Get HB, Norrland (get)
Mozzarellaknutar 15%, Frägsta Mejeri, Hälsingland (ko)
Yoghurtbollar, Nablus, Skåne (ko)