Konsumentgruppen mellan 15 och 24 år är värderingsdriven och gynnar den svenska matproduktionen då de prioriterar livsmedel som kommer från Sverige, visar den nya undersökningen, som presenterades på ett frukostseminarium ordnat av Svenskt kött den 13 mars.

Intresset för hållbarhet stärker svensk mat

– Att unga helst väljer svensk mat är såklart väldigt glädjande. Det är en utveckling vi har sett under ett antal år och den fortsätter att hålla i sig. Både den minskande konsumtionen av importerat kött och en ökad marknadsandel för svenskt kött beror till stor del på ett växande intresse för hållbarhetsfrågor i samhället, säger Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött.

Bland 67 procent av flexitarianerna – det vill säga de som främst äter vegetariskt men kött, fisk och fågel ibland – är det helt avgörande eller ganska viktigt att maten de handlar är svenskproducerad, och vad gäller närproducerat är siffran 54 procent. Siffran för ekologiskt är 54 procent.

Nästan var femte ung är flexitarian

Andelen unga som definierar sig som flexitarianer är 18 procent, vegetarianer 6 procent och veganer 3 procent.

LÄS MER: Johan Rockströms 4 bästa mattips för klimatet

Ungdomsbarometern genomförde undersökningen online bland 23 000 personer i Sverige i åldern 15–24 år, mellan den 5 oktober och den 11 november 2018. 

För dig som vill veta mer!

8 anledningar att välja svenskt

8 av 10 vill veta var resturangmaten kommer ifrån

Fakta om maten och klimatet

Nominera din favorit till nordens finaste matpris, Embla