Antalet dryckesproducenter i Sverige fortsätter att öka i snabb takt. Under 2018 ökade branschen med 25 procent, eller med nästan tre nya producenter i veckan. Vid årsskiftet fanns närmare 700 företag i Sverige som tillverkar öl, vin eller andra alkoholhaltiga drycker.

Det framgår av Dryckesbranschrapporten för 2019, som är gjord på uppdrag av svenska dryckesproducenter, Livsmedelsföretagen och LRF. Rapporten har kartlagt samtliga producenter av alkoholhaltiga drycker i Sverige.

Turister lockas av dryckesupplevelser

– Dryckesbranschen är en av de mest spännande utvecklingsbranscherna på landsbygden. LRFs nya branschavdelning Lokal Mat&Drycks mål är att förbättra förutsättningarna för lokal företagsutveckling och att gårdsförsäljning på sikt ska tillåtas. Turister söker inte bara vacker natur och historiska platser, de är också ute efter mat- och dryckesupplevelser, och här skapar dryckesbranschen ett sammanhang och en historia kring sina produkter, säger Anders Källström vd LRF.

LÄS MER: "Vi ska lyfta hela den svenska måltiden"

Under 2018 ökade antalet producenter med 147 tillverkare, från 550 till 697. Av dessa har 636 tillstånd att bedriva såväl produktion som handel.

Branschen kokar

I årets rapport ingår för första gången även företag som framställer läsk, mineralvatten, juicer och liknande. Sammantaget handlar det om 109 företag. Med dessa inräknade består den svenska dryckesbranschen i dag av 806 producenter.

– Förra året beskrev medierna en bubblande bransch, men nu är jag beredd att kalla den kokande. Det finns en entreprenörslusta som flera andra branscher kan och bör inspireras av, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

LÄS MER: Majoritet i riksdagen vill öppna för gårdsförsäljning

Om gårdsförsäljning tillåts, regeringen ska utreda det nästa år, kommer branschen växa ytterligare tror Anders Källström.

– Landsbygden ska få möjlighet att utveckla det som bara kan produceras på landsbygden. Gårdsförsäljning skulle vara en oerhörd inspiration för landsbygdsföretagen. Vår uppfattning är att det kan genomföras samtidigt som man bibehåller Systembolagets monopol, säger Anders Källström.

LÄS MER: Gårdsförsäljning inget hot mot Systembolaget