- Det är fantastiskt fina siffror och visar med tydlighet att det gäller att vara långsiktig när man satsar på den här typen av kunskapsspridning. Användandet har ökat för varje år sedan starten 2014, men det här senaste året är något alldeles extra, säger Pernilla Åkerström Frid på LRFs kommunikationavdelning.

De populäraste lektionerna som skolorna valde att arbeta med under förra året var de om Bondens barn, ordspråk på gården och fotosyntesen.

122 000 har sett Bondens barn

Bondens barn-filmerna är fortsatt mycket populära och greppet att låta unga lant- och skogsbrukare visa upp sina liv är ett framgångskoncept. Under årets har filmerna med barnen setts 122 000 gånger.

- Barn som kan hitta andra barn att identifiera sig med är starkt. Här borde det satsas på att ta fram många fler filmer. Till våren hoppas vi kunna komplettera med ytterligare en film om en ung äggproducent, säger Pernilla.

Högt betyg av lärarna

Under hösten 2019 genomfördes även en enkät bland landets lärare om materialet på Bonden i skolan, vilket fick högt betyg vad gäller kunskapsöverföring, men än viktigare var att här fånga upp vilket material skolan intresserade sig mest för. På första plats kom ”Gårdens djur”, på andra plats ”Jord till bord” och på tredje ”Hållbart samhälle och energi”.

- Här har vi nu tydliga beställningar på vad skolan gillar och vill ha mer av. Just hållbarhet är ju ett nyckelord att fylla med så mycket kunskap vi bara kan, säger Pernilla Åkerström Frid.

LÄS MER: Potatisfakta och skogsquiz - testa dina kunskaper på Bonden i skolans hemsida