En ursprungsmärkning för livsmedel, råvaror och växter.

Idag lanseras den nya frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. En märkningen som är ett svar för att möta konsumenternas ökade efterfrågan på svenskproducerade livsmedel men också ett sätt att hjälpa till att säkra tillgången på svenska råvaror i framtiden.

Initiativet till märkningen kommer från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF som gemensamt bildat bolaget Svenskmärkning AB, som äger och förvaltar märket. Svenskmärkning AB svarar också för kommunikation och marknadsföring av märket.

De första varorna med ny märket kommer att finnas i butikerna redan idag och fylls sedan på med allt fler livsmedel märkta med det nya blågula märket. Det gör det enkelt för konsumenten att välja svenska varor i bland annat mejeridisken, köttdisken, frysdisken, på grönsaks- och fruktavdelningen, blomavdelningen, bland drycker och specerier.

Det är råvaran och produktionen som räknas
Huvudprincipen för märkningen är att det är råvaran som räknas. Reglerna är tydliga:

Kriterier för märkning med Från Sverige
• Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
• Odling ska ha skett i Sverige.
• All förädling och packning ska ske i Sverige.
• I sammansatta produkter ska minst 75% vara svenskt.
Korv, bröd och fruktyoghurt är några exempel.
• Kött-, ägg- och mjölkråvara är alltid 100% svensk, även i sammansatta produkter.

Om märket Från Sverige och Kött från Sverige
Ursprungsmärkningen Från Sverige är frivillig och kan sättas på alla typer av livsmedel som uppfyller kriterierna. För kött och charkuterier används märkningen Kött från Sverige. För att underlätta för konsumenterna kommer märket Svenskt Kött efter en övergångstid att fasas ut.
Märket Från Sverige respektive Kött från Sverige ägs av det nybildade bolaget Svenskmärkning AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB,
mobil 072-741 64 90

Läs mer om märkningen på: frånsverige.se