Under glastaket på Procivitas gymansium i Malmö jobbas det för fullt. Det är Nathalie Bredberg, Moa Appelfeldt, Klara Carlsten, Maja Klinteberg och Alice Kjellman som driver sitt företag Lantnära. De har utvecklat en tjänst för lantbrukare att synas bättre för kunder. Genom deras hemsida kan konsumenter lätt hitta till sina lokala producenter.

Flera av tjejerna bor själv ute på landsbygden. Nu går de tredje året på gymnasiet där de läser ekonomi eller natur. Genom Ung Företagsamhet (UF) får de möjligheten att driva ett företag under ett år, tävla i olika moment, lära sig marknadsföring, sköta ekonomi och sedan slutligen lära sig hur man avvecklar ett företag.

Tjejerna drivs av ambitionen att förändra köpbeteendet hos konsumenter.
- Vi vill att man först handlar i gårdsbutik och sedan kompletterar i den vanliga matbutiken istället för tvärtom, förklarar Klara.
- Vår vision är att det är självklart för Sveriges konsumenter att handla lokalt, säger Nathalie.

Idén uppstod när de själva insåg hur lite de kunde om gårdsbutiker i sin närhet. De kände till Reko-ringen, där konsumenter kan beställa en vara och sedan hämta upp den på en bestämd tid. Men de såg problem med denna metod:
- Problemet är att du kanske inte kan hämta upp varorna på den tiden eller så försvinner inlägget i flödet på Facebook. Det vi vill göra är att göra det lite mer strukturerat, förklarar Nathalie.

- Det kan vara en barriär att man tycker att det är svårt att handla närodlat. Att man inte vet vart något ligger eller när butiken har öppet, säger Maja.

Tjejerna ser många fördelar med att öka medvetenheten om det som finns nära.
- Något många ofta missar är att kvalitén skiljer sig markant, säger Nathalie. Hon ger exemplet med honung där den i gårdsbutik ofta har en mer komplex smak är den massproducerade.

Det är än så länge gratis att lägga till sitt företag på hemsidan. Lantnära erbjuder företagen att köpa till paket där Lantnära skapar reklamfilmer och Instagram-inlägg. I framtiden vill de att hemsidan ska kunna annonsera när det finns nyslungad honung, färskt kött eller majs som är redo att plockas.

- Just nu fokuserar vi på sydvästra Skåne. Vi vill expandera men eftersom vi vill hitta varje producent så har vi behövt knacka dörr och det tar tid, förklarar Nathalie.

De tar gärna emot tips på producenter och hoppas att folk ska höra av sig med tips.

Eftersom Lantnära är ett UF-företag så måste det läggas ner när tjejerna tar examen. Men går allt bra med hemsidan så kommer de att starta upp det som ett vanligt företag och fortsätta driva sidan. De brinner för närodlat och tror på sin idé.
- Har du allt samlat så har du ingen ursäkt att inte handla närproducerat, säger Klara.

Kontakta tjejerna på lantnara.uf@gmail.com  om du är intresserad och vill veta mer. Vill du prata med dem når du dem på detta telefonnummer: 0730-880208.

Vill du besöka deras hemsida hittar du den på
lantnära.se