Camilla och Fredrik Hilmersson bedriver mjölkproduktion med 400 kor öster om Tingsryd på Qvisingsö gård och var på väg på tivoli när de fick den glada nyheten om att de hade fått den fina utmärkelsen.

 - Vi är jätteglada och tacksamma över priset, säger Camilla. Det känns som att vi har hittat rätt med det vi gör. VI drivs av att utveckla och förbättra och tror att det är nyckeln till mycket, fortsätter hon.

Utveckling sker gradvis

Gården har utvecklats undan för undan i 20 år och vuxit från 28 till 400 kor och fem anställda. Utöver mjölkproduktionen bedriver de vallodling på 400 hektar och bete på 90 hektar samt skogsbruk på 750 hektar. Sonen Emil, 17, blir kanske sjunde generationen lantbrukare på gården. Förhoppningen är att företaget ska fungera och utvecklas stegvis även i framtiden.

 - Håkan Lundgren, ordförande i LRF Sydost är mycket stolt och glad över att Qvisingsö gård och familjen Hilmersson har fått en så fin utmärkelse och att dessutom få ha en så duktig och kompetent styrelseledamot i styrelsen som Camilla, och önskar dem all lycka till.

FAKTA om Qvisingsö gård

Ägare: Fredrik och Camilla Hilmersson, 41
Läge: Älmeboda, Tingsryds kommun
Familj: Emil 17, Isabella, 16, Nathalie 12, Lovisa, 7
Personal: Fem anställda, varav tre djurskötare
Verksamhet: Mjölkproduktion med 400 kor, egen uppfödning av tjurkalvar, vallodling på 400 hektar, bete på 90 hektar, skogsbruk på 750 hektar
Omsättning: 25 miljoner kronor, 2017

Fakta om Årets spjutspets

Årets spjutspetsföretag är en tävling där ett antal snabbväxande och lönsamma lantbruksföretag med hållbara affärsplaner, god djurhållning och attraktiva arbetsplatser analyseras. Av de företag som nomineras utses ett till Årets spjutspets. Tävlingen finansieras och arrangeras LRF Konsult, Swedbank, Samverkande Sparbanker och tidningen Land Lantbruk.

Juryns motivering

”Steg för steg har Fredrik och Camilla Hilmersson utvecklat gården Qvisingsö till ett imponerande och storskaligt mjölkföretag i en bygd där genomsnittsytan på de brukade arealerna är endast 1,5 hektar. En drivkraft är tron på svensk mjölkproduktion, satsningar görs med både ökad effektivitet och ökad djurvälfärd för ögonen och utifrån gårdens förutsättningar.”