Axfood lyfter det svenska köttet

Från vecka 33 kommer Axfood, via sina kedjor Willys, Hemköp och Tempo, att kampanja extra intensivt för svenskt nötkött. Detta för att hjälpa den svenska köttbonden och slakterierna att minska det stora överskott av svenskt nötkött som kommer att bli följden av den svåra torkan i Sverige. I ett första skede handlar det om totalt drygt 200 ton, motsvarande 1 000 nötdjur, extra utöver normal försäljning.

– Vi kommer sedan att fortsätta detta arbetssätt även under kommande kampanjperioder för att hjälpa till med avsättningen av svenskt kött så gott vi kan, säger Nicholas Pettersson, vd för Dagab Inköp & Logistik och inköpsdirektör på Axfood.

ICA Maxi - Redig mat från trakten stöttar bönder i kristid

ICA Maxi har sedan flera år ett samarbete med LRF "Redig mat från trakten" för att lyfta lokala produkter och bönderna bakom dem. I Sydost finns nio Maxibutiker anslutna. Med anledning av torkan har butikerna valt att producera informationsmaterial som satts upp i butikerna, i annonser samt i sociala medier och på hemsidan. Annonserna förklarar för konsumenterna hur torkan drabbar våra svenska bönder och uppmanar till att handla Redig Mat från trakten, eller om lokal mat inte finns, att i första hand välja svenska produkter.

Ett annat sätt att göra skillnad. ICA har också dubblat sina inköp av nötfärs från 350 ton till 700 ton med anledning av torkan.