Precis som på de tidigare träffarna var intresset stort och flera nyfikna och mångbrukare hade tagit sig dit i junikvällen. Lotta Löwhagen Lundberg, som är projektsamordnare på  Gotland, var moderator och såg till att åhörarna fick ta del av både handfasta tips och inspiration, blandat med lite pausgympa.

200629_Event_Björsbo_v33.jpg

Ulrika Johansson driver Björsbo Forest &
Lake Hideaways. Hon berättade att platsen
där nätverksträffen hölls tidigare har varit
fårhage, sedan bilskrot och nu vildmarkscamping.

200629_Event_Björsboring.jpg

Ett trettiotal förväntansfulla deltagare kom till nätverksträffen utanför Gnosjö.

Jenny Fröberg, projektledare, inledde med att berätta om satsningen.

- Anledningen till att vi startade projektet Skogens mångbruk, är att vi vill bygga upp ett nätverk som syftar till att ta tillvara på skogens alla värden, berättade Jenny för de förväntansfulla deltagarna. Ikväll hoppas jag på att vi får många ideér och synpunkter, nätverket är till för er och ni kommer ha stor möjlighet att påverka hur strukturerna formas så att det passar era behov.

Både roligt och lönsamt

Innan minglet och diskussionerna drog igång, hölls det tre inspirerande korta föredrag. Först ut var Erik Hjärtfors som har lång erfarenhet som  mångbrukare inom bland annat turism, event och produktdesign. Han har valt att fokusera på träförädling och bygger stolphus för uthyrning och möbler som han säljer. Att hitta en sysselsättning som man brinner för och som samtidigt är  ekonomiskt lönsam är Eriks recept för att lyckas med sin verksamhet. Hur roligt man än tycker det är måste ekonomin finnas där. Erik påminde också om att nästa år är Friluftslivets år.

- Se till att förbereda er och utnyttja möjligheten och publiciteten som Friluftslivets år kan ge, var ett av hans många tips.

200629_Event_Björsbo_v32.jpg

Av trä från den egna fastigheten bygger Erik Hjärtfors stolphus. Många var nyfikna på husen, som hyrs ut främst till tyska gäster som söker naturupplevelser.

Upplevelser för alla sinnen

Allemansrätten är något som är välkänt både för svenska och utländska besökare. Så hur kan man ta betalt för en skogsupplevelse när det är  kostnadsfritt att röra sig på markerna? Sven-Erik Larsson, som i grunden är kock, menar att det  gäller att sälja in upplevelsen med mervärden som skapar ett unikt erbjudande. Själv håller Sven-Erik i  utomhusmatlagning där kunden får mer än bara det som ligger på tallriken. Med skogens som rum går det att jobba med mervärden som påverkar alla sinnen. Han menar att många är hemmablinda för skogens skafferi.

- Det gäller att hitta det som är unikt för just din verksamhet och sälja in det på ett attraktivt sätt. På så sätt kan jag ta lika mycket betalt för min mat som den finaste krogen i Göteborg, konstaterar Sven-Erik. 

200629_Event_Björsbo_v36.jpg

Rätt utrustning förstärker helhetsupplevelsen
kring matlagning ute i naturen.

Kunskapsutbyte förenklar

Precis som Sven-Erik, har Ellen Nystedt erfarenhet av att bedriva verksamhet i skogen utan att vara skogsägare. För Ellen, som bland annat har erbjudit något så unikt som hundspann i Småland, har en av utmaningarna varit att få till avtal om nyttjandet av annans mark. När hon drog igång sin verksamhet fanns inga mallar att titta på och hon vände sig till LRF för att få hjälp med att skapa egna. Sven-Erik drar paralleller till de första mikrobryggerierna och svårigheterna de hade med att vara först på en marknad som krävde tillstånd och regler. Både Ellen och Sven-Erik hoppas på att nätverket Skogens mångbruk kan bidra till att företagare enklare kan hitta varandra och utbyta kunskap.

200629_Event_Björsbo_v31.jpg

Ellen Nystedt delade med sig av fem nyttiga
tips för framtida mångbrukare.

Julmarknad och pizzakvällar

Två som tagit sig till Björsbo var syskonen Erik och Elin Varde som driver Lidboholms gård i Braås. De hade båda många ideér på hur de skulle vilja utveckla sin fastighet och mark men
visste inte riktigt hur.

- Det svåra är att veta var man ska börja, menade Erik. Jag hoppas på att knyta kontakter med mångbrukare som har mer erfarenhet än vi och som kan stötta oss i vår uppstartsfas.

Att det finns en marknad har de redan upplevt när de testat att ha julmarknad och pizzakvällar i det gamla sädesmagasinet med gott resultat. Elin berättar också om svägerskan i Stockholm som ser fram emot att få komma ner till  Småland med sina väninnor.

- Bara att få grilla korv och kissa utomhus i skogen är en spännande upplevelse för den som aldrig gjort det och som inte ska underskattas, skrattar Elin. 

200629_Event_Björsbo_v3.jpg

Syskonen Erik och Elin Varde driver Lidboholms gård i Braås.

Skogsbad och rörelse i skogen

Carina Svensson som driver Carinas Träningsverk - join the nature, har också börjat känna på marknaden och konstaterat att den inte finns i hembyn utan snarare i städerna. Hennes idé går ut på att erbjuda träning och rörelse i skogen. Hon söker en skogsägare som kan upplåta sin mark till hennes verksamhet.

- Det enda jag behöver är en skog! Inte ens stigar behövs för att kunna träna eller skogsbada, säger Carina.

200629_Event_Björsbo_v34.jpg

Carina Svensson hoppas på att kunna få fler att vilja röra på sig i skogen.

Rätt i tiden

Att det finns många idéer kring att affärsmässigt utveckla skogens värden råder det inga tvivel om. Projektet Skogens mångbruk har just startat och satsningen finansieras med medel från EU:s regionala utvecklingsfond, LRF, Region Gotland, Region Jönköpings län, Region Kalmar län och Region Kronoberg. På sikt är ambitionen att nätverket ska ha kapacitet att växlas upp till en nationell organisation. Karin Eickhoff från LRF ser fram emot att se resultatet.

- Det här är helt klart ett projekt som ligger i tiden. Att skapa ett nätverk och en organisation som kan stötta den här typen av företagande är jätteviktigt och det gynnar  landsbygdsutvecklingen i stort. Vi på LRF är glada över att få vara del i projektet och det ska bli  spännande att se hur det utvecklas.

200629_Event_Björsbo_Karin.jpg

Karin Eickhoff, regionchef för LRF Sydost och LRF Jönköpings län är nöjd med dagens lyckade event.

Ellens fem tips till mångbrukare

1. Gästens upplevelse i fokus - Identifiera din målgrupp och sätt dig in i vilka behov och förväntningar de har.
2. Lokala samarbeten - Vilka partners har du runt omkring dig som kan höja ditt erbjudande och förbättra upplevelsen?
3. Hållbarhet - Miljömedvetenheten behöver finnas med i alla beslut du tar för att det ska vara
trovärdigt.
4. Mervärden - Du säljer även det som man inte kan ta på. Förutom själva produkten/tjänsten får
kunden en upplevelse i form av naturen, historier, kunskap och givande möten.
5. Håll koll på trender - Ligg i framkant och var aldrig nöjd. Genom att skruva på erbjudandet kan du hela tiden utveckla och förbättra din  verksamhet.