"Die Grüne Woche" är en av de största globala forumen i Europa för livsmedel och jordbruk. Deltagare är 60 internationella departement och livsmedelsproducenter som visar vad de har att erbjuda av världens av mat och dryck.

Mässan har funnits sedan 1926 och besöktes föregående år av 450 000 besökare under nio dagar. Och varje år besöks mässan av mer än 5 000 ackrediterade journalister från cirka 70 länder.

Att ta sig till Berlin är otroligt smidigt. För mig var det mitt första besök i staden som verkligen var både trevlig, intressant och spännande. Tyvärr hade jag inte tid att se några sevärdheter, men som ensam resenär kunde jag fokusera på att se så mycket som möjligt under en dag. Via lokalbussen tog jag mig till mässan, och mötte Berlinbor som också var på väg dit. Trevliga människor som berättade för mig att man besökt denna mässa i över 40 år. Däremot hade de inte sett Sverige på många år. Norge finns med, berättade de glatt.

Klockan prick tio stod jag i kö vid mässans öppnande. Men snabbt och effektiv tog man sig in till denna mastodontmässa.

Det kändes verkligen beklämmande att inte Sverige fanns på plats. Jag vet att man inte fått till det från Sveriges del. Och jag tror att det hade att göra med att våra potentiella deltagare inte hade ekonomi för nio dagar i Berlin. Jag hoppas att man tänker till inför 2018. Här är en knutpunkt och kontaktverkande plats att visa upp sig på.

Här har vi möjlighet att visa upp vår fantastiska natur, produktion och produkter; Natur-skog-mat-dryck-upplevelser-hantverk- miljö.

Tillsammans borde vi kunna göra något exceptionellt!

  • Om vi vill sälja våra resurser på export?
  • Inom våra näringar lära oss TA betalt och SÄLJA där marknaden finns!
  • Nya idéer? Nya koncept? Vad saknas därute? Hur paketerar vi? Hur säljer vi?

Livsmedelssäkerhet i all ära! Men just det är politiska beslut. Vi är företagare som måste ta betalt och lära oss paketera våra varor och tjänster. Vad behöver vi göra? Många frågor som vi behöver söka svar på!

Om det blir Die Grüne Woche eller någon annan mässa det är inte säkert, men att vi måste synas för att inte bli omsprungna det är dagens sanning. Den trendspaningen såg jag.

Vi har ju lösningen, bara vi lär oss knyta säcken!

Kikki Ahlstedt Karlsson
Ledamot regionstyrelsen Värmland, kifab64@gmail.com