Drygt 30 utställare och 60 ICA-handlare var på plats på Brygg Club & Café i Skellefteå, där möjlighet fanns att knyta affärskontakter. Svedjan Ost, Skellefteå, mångfaldigt prisbelönad för sina produkter, bjöd på sin gårdsost. De har i dagarna precis startat arbetet med att bygga ut lagerbyggnaden, vilken kommer innebära möjlighet att lagra 10 ton ost, en fördubbling jämfört med i dag.
– Det är ju väldigt rationellt att kunna träffa så här många samtidigt på samma plats, när såväl handlare som producenter annars har fullt upp, säger Johanna Hellström, som driver Svedjan Ost tillsammans med maken Pär (bilden nedan).

Stark trend

Svedjan Ost är väl kända lokalt, men har svårare att hitta ut till handeln i grannkommunerna.

– Men i dag har vi nått rätt många av de handlarna. Det var också en jättebra grej att få träffa marknadspanelen, som med sina synpunkter kan hjälpa oss att finslipa kvaliteten, säger Pär Hellström, som ser en ljus framtid:
– Den här trenden med småskalighet är stark och känns långvarig. Det märks inte bara i handeln, utan även hos grossister och restauranger, säger han. 

Charkuteri

En annan leverantör på mässan var familjen Hansen Charkuteri, Umeå, som bjöd bl a på tunna skivor av salami.
– Vi säljer till ett antal ICA-butiker i Umeå, men det skulle vara intressant komma ut till fler, för att kunna öka volymen. Mötena i dag är positiva så här långt, sedan återstår att se vad som händer. Vår erfarenhet är att det kan kännas bra på sådana här mässor, men att det blir lite längre till beslut när handlarna väl är hemma i butikerna igen, säger Michael Hansen.

Knut Enström, Kalix Ost, presenterar sina produkter för expertpanelen.

Experter imponerade över utbudet

Det var en strid ström av leverantörer som under dagen ville träffa den så kallade marknadspanelen, för att få sina produkter bedömda. I panelen fanns Stefan Eriksson, Årets Kock mm, Sören Persson, LRFs livsmedelsstrateg, Peter Jonsson, ICA Kvantum Skellefteå, Tony Wallin, chefredaktör tidningen Buffé och Dan Jacobsson, ICAs färskvaruchef, som alla var mycket imponerade över utbudet på mässan.

–Vi har ju varit runt med samma koncept på många platser i Sverige, men jag måste säga att det här var snäppet över de andra, fastslog Stefan Eriksson, som fick medhåll av Tony Wallin:
–Det var en stor andel som höll hög nivå, och som också kommit en bit i sitt arbete för att få till det lilla extra, sade han. 

Panelen utsåg sex företag som utmärkte sig särskilt; fr v på bilden: Mikael Lövgren, Bensbyns vedugnsbageri, Ingela Ruthström, Gården London, Marika Niklasson ,Lapplands Mejeri, Tomas o Helena Ågren,Glassbonden, Mia Grenmark Köhler, Nyckelbryggerier och Hans Granberg, Kalix Sylt.

Se filmklipp med producenter som mötte marknadspanelen

Viktigt prata med ICA-personalen

Det bjöds även på information från både ICA och LRF, om hur samarbetet kan förbättras, och vad som gäller för att få leverera. Helena och Tomas Ågren, Glassbonden, hade goda erfarenheter av att jobba med ICA, och har också insett betydelsen av att ha goda kontakter inte bara med konsumenterna, utan även personalen i butikerna.
– Det är ju ni som ska ge oss bra placeringar och prata för varan, konstaterade Helena Ågren.

Åsa Wiklund, projektledare på ICA, Helena och Tomas Ågren, Glassbonden och Mats Calla, ICA Supermarket Teg.

"Bönderna sitter på en guldgruva"

Mats Calla, ICA Supermarket Teg, uppmanade köttbönderna i Umeå att lyfta blicken från sina gårdsbutiker och köttlådor, till att börja sälja till matbutikerna, och att leverera större volymer i ett jämnt flöde.
– Vi vill verkligen handla lokalt kött från Umeå, och bönderna sitter på en guldgruva i dag och kan bestämma priset. Varenda handlare vill ha lokala produkter! Det här är bönderna i Norrbotten mycket bättre på än i Västerbotten, menade Mats Calla.