I påsk fyller Gothenburg Horse Show, Scandinavium i Göteborg 40 år. Den stora hästmässan väntas slå publikrekord och nå över den magiska gränsen på 100 000 besökare.

Jag själv har inte varit med alla de 40-åren men 38 … Hm ...

I min ungdom bodde jag i Floda och det var snabbt och lätt att ta tåget till Göteborg. Vi var många som också hade föräldrar och andra vuxna som arbetade på VOLVO så det blev en hel del fribiljetter då VOLVO var den stora huvudsponsorn av arrangemanget.

Det var Anders Gernandt som kommenterade i TV och arenan kokade av engagerade hästmänniskor.

Hästpubliken i Göteborg sägs vara den bästa i världen! Vi har en mycket kunnig och engagerad publik och vi är givmilda med applåder. Och dessutom behövs inga poliser när vi alla hästmänniskor samlas kring vårt stora intresse …

Det är ca 300 funktionärer som år efter år ställer upp och arbetar ideellt. Det finns funktionärer som varit med från starten 1977 (många tar ut en semestervecka för att kunna arbeta som funktionär).

Under de första åren fanns inte utställarna i den separata mässhallen som nu utan i korridorena runt arenan. Det blev mycket trångt när alla skulle ut i pauserna och inhandla häst prylar.

Nu har mässan en yta av 2 ha med montrar och utställare och det blir fortfarande trångt!

Enligt prognosen kommer årets besökare inhandla häst- och ridprylar för upp emot 60 miljoner kronor under fem dagar i Göteborg.

Arenan Scandinavium är den arena i världen som haft flest hästfinaler och i år kommer det bli dubbla världscupsfinaler, en i hoppning och en i dressyr. Häftigt!

LRF kommer att vara med i montern ”Horse made in Sweden” och informera om LRF Häst.

Under söndag och måndag kommer jag att finnas där om du vill komma och prata hästföretag och är nyfiken på LRFs utbildning i Affärsmannaskap som vi anordnar i Västra Sverige.

Fakta Gothenburg Horse Show:

  • Prispengar: 17 miljoner
  • Publikintäckter: 17 miljoner
  • Omsättning: 40 miljoner
  • Hästar: 240 stycken
  • Funktionärer: 340 stycken
  • Tv-tid 10-12 timmar i Svensk TV, sänds brett internationellt, bl a stort intresse i Asien.
  • Hotellrum som beräknas gå åt ca 2 200.
  • Huvudsponsor är Agria, Atg, Carpe Diem, City Gross, H&M och Volvo.

Petra Wirtberg
LRF Västra Sverige, petra.wirtberg@lrf.se