Ägare av Antnäs Lantgård är Stefan och Anki Olsson, men ett generationsskifte är på gång, då sonen Jonas Olsson går in som delägare i år. Gården har cirka 60 dikor, och med de kalvar som föds upp totalt cirka 140 djur. Familjen har medvetet valt att hålla antalet djur nere, och istället satsa på egen förädling. De tar tillbaka kött från slakteriet och styckar och paketerar själva.

- Det är mycket jobb med det, men vi får ut nästan dubbelt så mycket i kilopris jämfört med om vi enbart skickar djuren på slakt. Skulle man göra det på konventionellt sätt och leva på det krävs minst 300 djur, berättar Stefan Olsson.

Ekologisk uppfödning

Kalvarna föds upp på ekologiskt sätt, vilket bl a innebär att de får gå sex månader på bete tillsammans med kon. Gården har cirka 150 hektar åker- och betesmark, varav en tredjedel går åt vid sommarbetet. Djuren får inget kraftfoder, utan enbart gräs, och har möjlighet till utevistelse året runt, med tillgång till ligghall. Närmast väntar utbyggnad av ladugården, för att få arbetet mer rationellt.

Generationsskifte

Stefan Olsson blev förvånad över utnämningen, även om det varit en del studiebesök på gården från andra i branschen. Mest gläds han kanske ändå åt att sonen Jonas har klivit in i företaget.

- Det är roligt att någon vill fortsätta, eftersom det är en generationsgård. Det hade varit synd att behöva sälja, säger Stefan Olsson.

I motiveringen från LRF Norrbottens regionstyrelse pekas också på att Antnäs Lantgård i god tid påbörjat ett generationsskifte och på ett föredömligt sätt medverkat till att involvera kommande generation i verksamheten.

Utnämningen Årets nötköttsföretag i Norrbotten innebär att företaget automatiskt nomineras till Årets nötsköttsföretag på nationell nivå, som utses senare i år.

Ladda ned pressbild!

Kontakt:

Stefan Olsson, Antnäs Lantgård: 070-645 53 70
Jonas Olsson, Antnäs Lantgård: 070-275 57 50

Håkan Stenmark, företagsutvecklare LRF Norrbotten: