Skånsk dryckesstrategi
Ambitionen med den skånska dryckesstrategin är att identifiera den skånska dryckessjälen genom grödorna, hantverket, produktionen och den natur och kultur som dryckerna i Skåne springer ifrån. Visionen är att "Skåne är Nordens ledande dryckesregion 2020".
Drycker är viktiga och de står för en betydande andel av vårt näringsintag och de är en väsentlig del av mat- och måltidskulturen. Inte minst i Skåne är dryckesindustrin en viktig del av näringslivet. Under de senaste tio åren har omsättningen inom den skånska dryckesbranschen ökat med mer än 50 procent och idag överstiger den tre miljarder kronor.
Syftet med den skånska dryckesstrategin är att:
- Utveckla och definiera den skånska unikiteten.
- Stärka tillväxten och öka sysselsättningen inom dryckesindustrin i Skåne
- Ha ett gemensamt verktyg för prioriteringar av offentliga resurser.
- Att skåningar är stolta, känner till och köper skånska drycker.